Do góry
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. ×
Carpatia Biznes > Felietony

Felietony

Monika Lewicka: Na początek spytaj nas…

Monika Lewicka: Na początek spytaj nas…

Czy dla młodych ludzi internet ma jeszcze nieodkryte tajemnice? Wszyscy na świecie korzystają z niego niemal codziennie, a w szczególności z popularnych portali społecznościowych takich jak Facebook, Twitter, Instagram. Mogłoby się więc wydawać, że umiejętność poruszania się w sieci ściśle przekłada się na oczekiwane kompetencje informacyjne. Nic bardziej mylnego. Dlatego priorytetem w edukacji powinno być nauczenie efektywnego czerpania wiedzy z internetu. Warto sprawić, by dzisiejsza młodzież wiedziała, gdzie szukać informacji i co istotniejsze umiała ją efektywnie przetworzyć i wykorzystać.

"Europa musi dalej się rozwijać. A szczególną uwagę powinna poświęcać młodym ludziom. Potrzebują oni informacji, doradztwa oraz – przy rosnących wyzwaniach związanych ze zdobywaniem wykształcenia oraz zatrudnienia – przewodnictwa w tych ważnych dziedzinach życia" – to słowa wypowiedziane przez prezydenta Eurodesk Reinharda Schwalbacha z okazji XX-lecia organizacji w 2010 roku.

Wcześniej w 1989 roku w Szkocji, pracownicy młodzieżowi wpadli na pomysł stworzenia projektu, którego celem będzie informowanie o tym co Europa ma dla zaoferowania młodzieży i osobom pracującym z młodzieżą. Co ciekawe posiadali jedynie biurko i komputer, a pierwsze informacje gromadzili w segregatorach. W efekcie ich pracy w 1990 roku powstał Eurodesk - pierwszy w sieci punkt informacyjny w Wielkiej Brytanii.

Zainteresowanie Eurodeskiem przeszło najśmielsze oczekiwania. Obecnie Eurodesk to kompleksowa sieć informacyjna skierowana głównie do młodych odbiorców, ale także w różnym stopniu do organizacji, instytucji i osób pracujących z młodzieżą, o europejskim zasięgu. Propaguje przede wszystkim myśl europejską, przybliża wspólne elementy obcych kultur, wspiera równoczesny rozwój tożsamości regionalnej, narodowej jak i europejskiej. To także kompendium wiedzy i źródła informacji nie tylko dla młodych ludzi, ale także dla osób z nimi pracujących. Eurodesk to ogromna baza danych pozwalająca na rozpowszechnianie i zacieśnianie współpracy oraz komunikacji pomiędzy indywidualnymi osobami, organizacjami, czy państwami. Do 2016 roku do programu przystąpiło aż 34 państwa.

Kluczem do sukcesu okazały się trzy zasady na jakich opiera swoje działania Eurodesk. Pierwsza z nich zakłada, że każdy kto poszukuje istotnych dla niego informacji znajdzie je w Eurodesku. Druga, bardzo ważna, gwarantuje ich bezpłatny dostęp. Ostania stanowi, że odpowiedź na to samo pytanie w każdym kraju będzie identyczna i spójna. Rozwój i działalność Eurodesku wspiera i finansuje w 60% Unia Europejska, pozostałe 40% dofinansowania spoczywa na rządach krajów korzystających z usług programu.

Ponadto fenomen Eurodesku oparty jest na realizacji w praktyce zasady "Myśl globalnie, działaj lokalnie". To miejsce, gdzie każdy młody człowiek znajdzie istotne wiadomości dotyczące nurtujących go zagadnień, problemów, dowie się o działalności młodzieżowej, prowadzonych szkoleniach, rozwoju edukacji, europracy czy eurowolontariacie. Eurodesk pomaga ludziom młodym zmienić swoje życie, realizować marzenia i rozwijać pasje.  

Do programu Eurodesku, Polska przystąpiła już ponad 10 lat temu, a dokładnie w 2003 roku. Obecnie, z samego tylko,  serwisu informacyjnego korzysta miesięcznie ok. 20 tys. Polaków, głównie młodych, a Eurodesk jest jedną z najbardziej poszukiwanych i rozpoznawalnych sieci wśród młodzieży, instytucji i organizacji młodzieżowych w Polsce. Ponadto regularnie wydawane przez Krajowe Biuro Eurodesku w Polsce publikacje związane z m.in. europracą, eurostudiami i euro wolontariatem, a także realizowane przez multiplikatorów w regionach lekcje z tej tematyki, umacniają markę Eurodesku. Wspomniani multiplikatorzy działają w ramach regionalnych i lokalnych punktów informacyjnych. W przypadku Podkarpacia,  Regionalny Punkt Informacyjny Eurodesk Polska ma swoją siedzibę w Regionalnym Ośrodku Debaty Międzynarodowej w Rzeszowie przy Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, ul. Sucharskiego 2, pokój 143, gdzie w dni robocze, w godz. 8:00-16:00 autorka niniejszego tekstu zaprasza do pozyskiwania informacji europejskiej.

Monika Lewicka,

konsultantka Regionalnego Punktu Informacyjnego Eurodesku przy Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Ponadto związana z Regionalnym Ośrodkiem Debaty Międzynarodowej WSIiZ oraz siecią Europe Direct.

logo_EDEurodesk

Nasi partnerzy:

Promuj swoją firmę!

Zarejestruj się!

Jesteś kreatywny?

Zarejestruj się!

© Copyright 2014 PROPAGANDA Sp. z o.o.
Polityka Prywatności / Regulamin