Do góry
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. ×
Carpatia Biznes > Poradnik

Poradnik

ABC przedsiębiorcy, czyli jak stworzyć idealny biznesplan w 4 krokach?

ABC przedsiębiorcy, czyli jak stworzyć idealny biznesplan w 4 krokach?

Jeśli planujesz założenie działalności gospodarczej, sporządzenie biznesplanu to absolutna konieczność. Pod żadnym pozorem nie możesz tego etapu pominąć, ponieważ klarowny i czytelny zbiór najważniejszych informacji o przyszłej działalności Twojego przedsiębiorstwa pozwoli Ci na realizację celów i dotarcie do grupy docelowej. Nie wiesz od czego zacząć? Weź głęboki oddech i poznaj 4 kroki do idealnego biznesplanu.

Profesjonalny biznesplan wymaga wiedzy z zakresu prawa, ekonomii, marketingu oraz sprzedaży. Na szczęście istnieje sprytne rozwiązanie, wzory biznesplanów do pobrania. Zdają egzamin niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności.

Określ przedmiot działalności

Określenie przedmiotu działalności może i wydaje się oczywiste, ale nie jest tak proste do sprecyzowania. Co prawda, wiesz czym Twoje przedsiębiorstwo będzie się zajmowało, w końcu jesteś jego pomysłodawcą. Jednak, kiedy wejdziesz głębiej w tą kwestię, okazuje się, że wiele pytań pozostaje bez odpowiedzi. Czy lepszą strategią jest oferowanie szerokiego wachlarza usług czy skupienie się na tylko kilku? Jeżeli tak to na jakich? Dlaczego Twoim zdaniem wybrane produkty czy usługi będą sprzedawały się lepiej? Jakie czynniki mają wpływ na wybory dokonywane przez finalnych odbiorców lub użytkowników? Pamiętaj, że podjęte na tym etapie decyzje będą miały realny wpływ na powodzenie Twojej działalności. Pamiętaj, jeśli biznesplan spędza Ci sen z powiek, gotowe wzory biznesplanów możesz pobrać z Internetu.

Sprecyzuj grupę docelową

Kiedy już wiesz jaki jest przedmiot Twojej działalności, kolejnym krokiem jest sprecyzowanie grupy docelowej. Odpowiedz sobie na szereg kluczowych pytań. Jaki problem rozwiązuje oferowany przez Ciebie produkt lub serwis? Komu pomaga? Czy są to klienci detaliczni czy indywidualni? Kim są te osoby? Musisz stworzyć tzw. buyer persona, czyli określić profil potencjalnego klienta, w którym uwzględnisz zarówno najbardziej prawdopodobne zachowania konsumenckie, jak i dane demograficzne takie jak wiek, płeć, wykształcenie, czy miejsce zamieszkania. Zadaj sobie pytanie kim jest Twoja buyer persona, czego oczekuje, co wpływa na jej/jego decyzje? Pomocnym narzędziem będą niewątpliwie wzory biznesplanów do pobrania.

Opracuj strategię

Bez długoterminowej strategii żadne przedsiębiorstwo długo nie przetrwa. Choć brak strategii to też strategia, ale pewne jest to, że nie gwarantuje ona zysków. Niezależnie od prowadzonej działalności, planowanie strategiczne, czyli określenie długofalowego planu działania z uwzględnieniem konkretnych celów, jest kluczem do sukcesu każdej firmy. Jeśli nie wiesz, jak się do tego zabrać, skorzystaj z gotowych biznesplanów. Zapytasz może, czy warto skorzystać ze sprawdzonych biznesplanów przy staraniu się o dotację z urzędu pracy lub innych dotacji? Jak najbardziej tak, ponieważ taki sprawdzony biznesplan, ma jasną i klarowną strukturę, dzięki której o niczym nie zapomnisz.

Ustal strukturę własności i sposób zarządzania

Jeśli zależy Ci na powodzeniu Twojej firmy, zatrudnienie wyspecjalizowanej kadry zarządzającej jest kluczowe. Pamiętaj, że nie zawsze osoba będącą specjalistą w danej dziedzinie sprawdzi w roli zarządcy. Dla dobra firmy, warto zarządzanie przedsiębiorstwem wykwalifikowanemu i kompetentnemu managerowi. Jednak zanim to zrobisz, określ budżet, którym dysponujesz. Jeśli nie stać Cię na manager, przynajmniej na początku, weź ten obowiązek na siebie. Kolejna kwestia do ustalenie to struktury własności. Jeżeli chcesz prowadzić biznes w formie spółek handlowych warto zwrócić uwagę na to kto i w jakim zakresie będzie uprawniony do reprezentowania firmy. Precyzyjny podział ról i kompetencji prawnych pozwoli Ci uniknąć ewentualnych sporów.


Nasi partnerzy:

Promuj swoją firmę!

Zarejestruj się!

Jesteś kreatywny?

Zarejestruj się!

© Copyright 2014 PROPAGANDA Sp. z o.o.
Polityka Prywatności / Regulamin