Do góry
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. ×
Carpatia Biznes > Poradnik

Poradnik

Przemyślana inwestycja w warsztat samochodowy

Przemyślana inwestycja w warsztat samochodowy

Dobrze funkcjonujący warsztat samochodowy to połączenie wiedzy, pasji, środków finansowych i skuteczności działania. Czy trudno jest takie połączenie osiągnąć? I czy obecnie ten biznes się opłaca?

Według danych, które we wrześniu 2015 r. przedstawiło Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, pojazdów zarejestrowanych w Polsce (bez przyczep i naczep) jest obecnie 30 862 835, z czego aktualną polisę OC posiada 18 730 328. Liczbę samochodów posiadających ważne badania techniczne szacuje się na 16 359 231. Ponadto MSWiA poinformowało, że średni wiek zarejestrowanych pojazdów wynosi 19 lat, w tym tych posiadających aktualną polisę OC – 14 lat, a ważne badania techniczne – 13 lat. Dane te potwierdzają, że warsztat samochodowy to przedsięwzięcie, które na pewno ma szanse przyciągnąć klientów. Oczywiście, jeśli spełnione będą pewne warunki.

Pierwszy to środki finansowe na start działalności i zapewnienie płynności finansowej, szczególnie w początkowym okresie funkcjonowania. Lista elementów wyposażenia, które należy zakupić do warsztatu, jest dość długa, a potrzebny, choćby podstawowy sprzęt to niemały wydatek. Narzędzia, podnośniki oraz odpowiedni budżet na zakup narzędzi niezbędnych do naprawy samochodów to tylko część kosztów związanych z rozpoczęciem pracy we własnym warsztacie samochodowym.

Z pomocą mogą przyjść tu instytucje finansowe, szczególnie te, które specjalizują się we wspieraniu przedsiębiorców, oferując im atrakcyjne możliwości finansowania działalności. Idea Bank uruchomił w tym zakresie specjalny Kredyt Fair, pozwalający na swobodne korzystanie nowym przedsiębiorcom z atrakcyjnej linii kredytowej, do kwoty aż 50 tys. zł.

Wąska specjalizacja czy mechanika ogólna?

Warto rozważyć tu możliwość specjalizacji naszego warsztatu samochodowego, np. w kierunku kompleksowej obsługi tylko jednej marki aut. Lepiej jednak pozostać na tyle wszechstronnym, aby sprostać potrzebom każdego klienta. Pod tym względem biznes samochodowy okazuje się niewdzięcznym i trudnym zajęciem. Klienci chcą wydawać na naprawy jak najmniej pieniędzy i często jest to jedyny wyznacznik wyboru warsztatu. Na plan dalszy schodzą w tym momencie renoma i jakość oferowanych usług. Dlatego w poszukiwaniu nowych zleceń wielu właścicieli warsztatów ciągle pracuje nad rozszerzaniem zakresu działalności, np. w kierunku oferty bardziej sezonowej, jak obsługa klimatyzacji czy wymiana opon. Coraz częściej przy warsztatach można również znaleźć darmowe usługi dodatkowe (np. mycie samochodu po naprawie). Upowszechnia się też opcja umawiania wizyty w warsztacie przez Internet.

Dla funkcjonowania warsztatu samochodowego znaczenie ma też odpowiednia siedziba. Wystarczająco duża powierzchnia, by zmieścić cały potrzebny sprzęt oraz kilka punktów do obsługi aut, jest tu czynnikiem bardzo istotnym. Jednocześnie trzeba również zadbać o dobrą lokalizację, najlepiej w pobliżu ruchliwej drogi i z możliwością swobodnego zaparkowania. Wiąże się to wszystko z większymi kosztami, ale jednocześnie pozwala na przyciągnięcie klientów i zwiększenie obrotów przedsiębiorstwa.

Mechanik to podstawa

Znalezienie odpowiednich pracowników i efektywna współpraca z nimi to wizytówka każdego dobrego warsztatu samochodowego. Tylko w ten sposób można zagwarantować właściwy poziom obsługi klientów oraz ich zadowolenie. Osoby pracujące w takim miejscu muszą po prostu posiadać odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie, ale przede wszystkim powinny interesować się tym, co robią. Wynika to z faktu, że w branży samochodowej kluczem do sukcesu okazuje się świadomość niezwykle dynamicznych przemian w kwestii urządzeń czy technologii. Aby przetrwać na rynku, właściciele warsztatów samochodowych muszą podążać za nowinkami technicznymi, uzupełniać zasoby sprzętowe i podnosić kwalifikacje swoje i załogi. Muszą również dbać o wynagrodzenie swoich pracowników. Jak wiadomo, wykwalifikowany pracownik kosztuje i trzeba to uwzględnić w ogólnym rozrachunku, bo renoma warsztatu (a co za tym idzie liczba potencjalnych klientów) zależy od opinii wypracowanej codzienną pracą.

Oczywiście działalność warsztatu, jak każda inna, ma swoje plusy i minusy. Ich właściciele często uskarżają się na wysokie koszty prowadzenia działalności, zbyt małą liczbę klientów czy utrudniony dostęp do danych technicznych naprawianych aut. Ale z drugiej strony założenie warsztatu samochodowego nie wymaga posiadania żadnych specjalnych pozwoleń ani licencji urzędowych. Chociażby ten fakt znacznie już ułatwia rozpoczęcie działalności, zmniejszając ilość formalności, które trzeba załatwić na starcie.

Nasi partnerzy:

Promuj swoją firmę!

Zarejestruj się!

Jesteś kreatywny?

Zarejestruj się!

© Copyright 2014 PROPAGANDA Sp. z o.o.
Polityka Prywatności / Regulamin