Poradnik

Biznes na Mistrzostwach Świata w Katarze

Biznes na Mistrzostwach Świata w Katarze 1

Zbliżające się właśnie piłkarskie Mistrzostwa Świata, odbywające się w Katarze pod koniec roku to nie tylko wielka futbolowa uczta. To także ogromne pieniądze, jakie zainwestowano w te igrzyska. Ten wydatek może jednak organizatorom się znacznie opłacić. Przyjrzymy się tu kosztom i korzyściom, jakie związane będą z Mistrzostwami Świata FIFA 2022.

Inwestycja w infrastrukturę i stadiony

Katar wydał aż 220 miliardów dolarów, budując od nowa drogi, stacje kolejowe, hotele, no i stadiony. Wszystko to stworzone w nowoczesnej technologii, zapewniającej nie tylko znakomite warunki przyjeżdżającym sportowcom i kibicom, ale także wyróżniające się ekologią. Każdy stadion zbudowany na potrzeby Mistrzostw posiada certyfikaty ekologiczne, a pozyskiwanie energii do zasilania infrastruktury odbywa się ze źródeł odnawialnych.

Stadiony zostały jednocześnie zaprojektowane bardzo inteligentnie, aby nie stały się niepotrzebnymi obiektami po zakończeniu turnieju. I tak na przykład Stadion 974 jest obiektem tymczasowym i zostanie rozebrany gdy igrzyska się skończą. Natomiast stadion Al Thumama zostanie zmniejszony o połowę, z 40 tysięcy do 20 tysięcy. Krzesełka zostaną przekazane federacjom piłkarskim innych krajów. Ograniczy to koszty działalności i zagwarantuje, że stadiony nie popadną w ruinę.

Korzyści ekonomiczne z mistrzostw

Organizacja mistrzostw to jednak nie tylko koszty, ale też liczne korzyści. Najlepiej podsumowuje to Nasser Al Khater, dyrektor ms 2022 w Katarze. Według niego, ostatnie 12 lat było bardzo szybkim okresem rozwoju kraju, a organizacja tego turnieju tylko przyspieszyła ten rozwój. Według niego, korzyści z organizacji będą obowiązywały jeszcze przez dwadzieścia lat po ostatnim gwizdku zawodów.

Dzięki turniejowi zarobią jednak nie tylko Katarczycy. Już teraz finansowo korzysta z niego FIFA, która osiągnęła 5,4 miliarda dolarów przychodów z organizacji. W porównaniu do turnieju z 2014 roku, to wzrost o 16%. Jako organizacja pozarządowa, której zasadą jest non-profit, FIFA przekazuje większą część z tych pieniędzy do klubów i innych organizacji futbolowych. W 2018 roku przekazano 4,3 miliarda dolarów na programy piłkarskie.

Na turnieju zarobią również telewizje. Piłkarskie Mistrzostwa Świata są bowiem najchętniej oglądanym wydarzeniem sportowym na świecie, które gromadzie przed telewizorami miliardy kibiców. Pod tym względem pokonuje nawet Olimpiadę Letnią, czy mistrzostwa świata w innych dyscyplinach. Już teraz wartość kontraktów na transmisję zawodów przekroczyła 3 miliardy dolarów. Zawody będą transmitowane bowiem praktycznie na całym świecie. W Polsce natomiast mundial dostępny będzie w niekodowanej TVP, a więc będzie możliwe kibicowanie naszym bez konieczności wykupu dekodera czy płatnych programów. Oczywiście, dla naszej telewizji oznacza to również duże zyski ze sprzedaży reklam, ponieważ miliony Polaków zasiądą do oglądania turnieju.

Dodajmy do tego przychody ze sprzedaży gadżetów sportowych, koszulek, piłek, książek czy obroty w pubach sportowych. A jeżeli jeszcze naszej reprezentacji uda się zająć wysokie miejsce, można liczyć na zainteresowanie zagranicznych klubów jej piłkarzami, które może przerodzić się w lukratywne transfery. Per saldo, Mistrzostwa Świata będą więc imprezą która powinna opłacić się wszystkim.

Materiał zewnętrzny

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top