S19. Prace na dwóch 10-kilometrowych odcinkach drogi ekspresowej S19 Krosno-Miejsce Piastowe oraz Miejsce Piastowe-Dukla, są intensywnie prowadzone przez GDDKiA.
S19 jest kluczowym elementem polskiego odcinka szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową.
S19 Krosno – Miejsce Piastowe
- Długość: 10 km
- Wykonawca: Aldesa
- Wartość umowy: 365 074 863,34 zł
- Zaawansowanie robót: ok. 54%
Zakres prac:
- Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach oraz pasem awaryjnym.
- Dwa węzły drogowe: Krosno (połączenie S19 z DK19 i drogą powiatową 1973R) i Miejsce Piastowe (połączenie z DK28).
- Budowa dziewięciu mostów, trzech wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, czterech wiaduktów nad drogą ekspresową, czterech przejść dla zwierząt oraz jednego przepustu.
- Droga ekspresowa nad linią kolejową nr 108 w miejscowości Widacz.
- Urządzenia BRD, ochrony środowiska, przebudowa kolidujących dróg poprzecznych, infrastruktura techniczna, cieki wodne i urządzenia melioracyjne.
- Obwód Drogowy w Miejscu Piastowym.
Postępy prac:
- Kontynuacja robót ziemnych, budowa warstwy mrozoochronnej, podbudowy pomocniczej i zasadniczej.
- Wprowadzone objazdy na DK19 i DK28.
- Montaż wytwórni mas bitumicznych (WMB), rozpoczęcie produkcji i układania mieszanki mineralno-asfaltowej (MMA).
- Prace żelbetowe w zakresie obiektów mostowych i przepustów, budowa murów z gruntów zbrojonych, realizacja kap chodnikowych.
- Przebudowa sieci wodociągowych i kanalizacji sanitarnej, budowa kanalizacji deszczowej, budowa obiektów kubaturowych, przebudowa rowów melioracyjnych i drenażu niezinwentaryzowanego, budowa zbiorników retencyjnych.
- Planowane uzyskanie pozwolenia na użytkowanie trzech wiaduktów drogowych.
S19 Miejsce Piastowe – Dukla
- Długość: 10 km
- Wykonawca: Strabag
- Wartość umowy: 478 907 636,94 zł
- Zaawansowanie robót: ok. 30%
Zakres prac:
- Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach.
- Węzeł drogowy w Dukli (połączenie S19 z DK19 i drogą powiatową 1956R, z możliwością późniejszego włączenia drogi wojewódzkiej 993).
- 20 obiektów inżynierskich, w tym trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, przejścia dla zwierząt, przepusty, pięć konstrukcji oporowych.
- Urządzenia BRD i ochrony środowiska, przebudowa kolidujących dróg poprzecznych, infrastruktura techniczna, cieki wodne i urządzenia melioracyjne.
- Dwa Miejsca Obsługi Podróżnych w miejscowości Równe.
Postępy prac:
- Intensywne prace mostowe, budowa podpór estakad ES 2.2 i ES 2.3, odhumusowanie, roboty ziemne, wycinka drzew i krzewów, przebudowa sieci uzbrojenia terenu.
- Ułożenie warstw konstrukcji nawierzchni, wykonanie odcinków próbnych podbudowy zasadniczej i warstwy wiążącej.
- Prace nad estakadami ES 2.2 i ES 2.3, wykonywanie przęseł metodą nawisową, zasypki inżynierskie.
- Prace nad kanalizacją deszczową, zbiornikami retencyjnymi, przebudową koryta rzeki Lubatówka.
- Planowane ukończenie podbudowy pomocniczej i zasadniczej na trasie głównej, układanie warstw asfaltowych.
Szlak Via Carpatia
- Długość w Polsce: ok. 700 km
- Odcinki: S61, S16, S19
- Województwa: podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie, podkarpackie
Stan realizacji w woj. podkarpackim:
- 81,8 km – oddane do ruchu (Lasy Janowskie – Rzeszów Południe).
- 79,3 km – w realizacji (m.in. Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla).
- 5,2 km – w przygotowaniu (przetarg na odcinek Jawornik – Lutcza).
Korzyści:
- Połączenie stolic województw podkarpackiego i lubelskiego.
- Szybkie połączenie z Warszawą (S19 i S17).
- Połączenie woj. lubelskiego z autostradą A4.