Poradnik

Czy warto poszukać specjalisty od SEO?

seo pozycjonowanie firma agencja kobosystem

Pozycjonowanie stron internetowych to specyficzne zajęcie. Wymaga śledzenia najnowszych trendów, zmian algorytmu Google i aktualizacji narzędzi analitycznych. SEO (Search Engine Optimization) nieustannie się zmienia, a działania są często oparte na prognozach i doświadczeniu, amatorzy łatwo więc wpływają na manowce.

Wielu przedsiębiorców bierze optymalizację swojej strony na własne barki, skuszonych przystępnymi narzędziami i poradnikami – w końcu podstawowe zasady SEO są bardzo logiczne i rzecz wydaje się nie mieć drugiego dna. Jak się jednak często okazuje, przerasta ich skala – zbyt wiele danych do analizy, za dużo drobnych zmian do wprowadzenia. Jednocześnie z drugiej strony można się spotkać z opinią, że specjalista od SEO przesyła dużo maili, z których niewiele wynika. To jak to z tym w końcu jest. Warto?

Specjalista od SEO to nie tylko działanie, ale przede wszystkim analiza

Praca SEO-wca polega w dużej mierze na zbieraniu danych. Jak wyglądają strony konkurencji i czy dobrze sobie radzą w rankingach. Jeśli tak, to dlaczego? Analiza liderów pod kątem metadanych i treści to dopiero początek. Musi on również przeprowadzić głęboki audyt Twojej strony oraz wywiad z Tobą, aby dowiedzieć się, do kogo chcesz dotrzeć i czym się zajmujesz. Na tej podstawie powinien opracować plan działania – zmiany w opisach oraz treściach, tematy na bloga wraz z listami fraz kluczowych i rekomendowaną długością artykułów, a wreszcie uwagi dotyczące spraw technicznych wpływających na pozycje w rankingu (np. szybkość strony). Niektórzy na tym kończą zadanie, stąd też biorą się opinie o nieskutecznych specjalistach od SEO.

Dobry specjalista od SEO kontroluje wdrażanie swoich zaleceń – pozostaje w kontakcie z administratorem i copywriterem, w razie potrzeby zwracając uwagi na błędy i korygując działania. Co więcej, monitoruje, jak zmiany wpływają na wyniki. Czasem nie spełniają one oczekiwań, należy wtedy rozważyć zmianę strategii. Między innymi po to właśnie są (drogie) narzędzia mierzące ruch na stronie, jego źródła, trendy w wyszukiwarkach i inne dane. Dzięki temu możliwa jest praca na danych, a nie domysłach i intuicji.

Co mi to da?

Zyski. Oczywiście zakładając, że Twoja strona ma je przynieść, jednak to mniej lub bardziej bezpośrednie zadanie każdej witryny firmowej. Specjalista od SEO pozwoli na mądre skierowanie wydatków na działania, które przełożą się na zwiększenie ruchu. Jego praca po poprawnym wdrożeniu przekłada się na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. To pozyskanie wartościowego ruchu na witrynie i zwiększenie jej wartości. W skrócie – więcej potencjalnych klientów dotrze na Twoją stronę i z dużym prawdopodobieństwem zostanie na niej na dłużej. Co ważne, profesjonalna firma ręczy za swoje wyniki i posługuje się konkretnymi liczbami, inwestycja może być więc rozplanowana, możesz też oczekiwać określonych postępów. Mówimy „nie” luźnym przypuszczeniom i pompowaniu pieniędzy w niewiadome!

A może zrobić to samodzielnie?

Oczywiście specjalista od SEO nie jest niezbędną inwestycją dla każdej firmy. Jeśli Twoje środki są bardzo ograniczone, może się okazać, że zwyczajnie Cię na niego nie stać, a nie polecamy podejrzanie okazyjnych ofert. Tu bez odpowiedniego zaplecza wiele się nie zdziała. W takich wypadkach lepiej podziałać samemu niż wydawać pieniądze na półśrodki. Ewentualnie zamówić na początek raport od profesjonalisty, który powie nam, na jakich frazach kluczowych i elementach strony się skupić.

Jeśli nie zależy Ci na walce o pozycje, a Twoja strona jest tylko wizytówką dodającą Ci wiarygodności, a klientów chcesz pozyskiwać innymi kanałami, lepiej odpuścić. Bez zaangażowania w regularne aktualizacje strony, prowadzenie bloga i dodawanie nowych produktów, specjalista od SEO niewiele da.

Natomiast w przypadku sklepu internetowego, usług wirtualnych lub świadczenia ich na dużym obszarze, będzie to wręcz konieczność. Wysokie pozycje w Google to dla takich biznesów najważniejszy kanał informowania o swoich usługach.

Specjalista od SEO – gdzie go znaleźć?

To chyba logiczne – wart zaufania specjalista od SEO potrafi się sam wypozycjonować. Trzeba jednak liczyć się z tym, że firmy z pierwszych miejsc będą się cenić. Warto więc przejrzeć dwie-trzy pierwsze strony Google – przy tak popularnym zapytaniu to i tak dobry wynik. Można też oczywiście sprawdzać osoby ogłaszające się na OLX i innych portalach, jednak oznacza to konieczność weryfikowania ich kompetencji. Dobrym sposobem jest też spytanie o polecenie innych specjalistów – copywriterów, webdesignerów, frontend-owców oraz reszty osób tworzących strony internetowe. Zazwyczaj znają oni SEO-wców wartych polecenia i co ważniejsze takich, z którymi lubią pracować. Świetnym pomysłem będzie też skorzystanie z usług agencji interaktywnej KoboSystem. Tam wszystkich specjalistów znajdziesz w jednym miejscu bez konieczności koordynowania każdego z osobna.

Materiał zewnętrzny

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

To Top