Poradnik

Doświadczenia rekrutacyjne w Executive Search – jak budować candidate experience?

candidate experience

Coraz większe znaczenie podczas rekrutacji na stanowiska menedżerskie ma tzw. candidate experience – doświadczenie rekrutacyjne kandydata. W usłudze Executive Search ma to szczególne znaczenie, a dla wielu pracodawców jest szansą na wzmocnienie wizerunku firmy. Z tego artykułu dowiesz się, co zrobić, aby ją w pełni wykorzystać.

Wśród wielu ekspertów i specjalistów od dłuższego już czasu trwają dyskusje na temat budowania doświadczeń kandydatów (candidate experience lub CeX). Interesują się tym zwłaszcza osoby pracujące w rekrutacji czy employer brandingu. Zastanawiasz się, jak ta kwestia wiąże się z Executive Search? Sprawdź nasz artykuł – 4 bonusowe korzyści z Executive Search, w którym rozwinęliśmy ten temat.

Executive Search – doświadczenia rekrutacyjne buduje się w praktyce

Firmy oferujące usługi Executive Search mają rozległą sieć kontaktów. Jest to niezbędne do tego, by dobrze wykonywać powierzone zadania, a także budować pozytywny wizerunek na rynku. W przypadku tego typu firm jest to istotne także ze względu na to, że często właśnie dzięki dobrej reputacji można dotrzeć do najlepszych kandydatów. Jest to także pomocne, by zdobyć zainteresowanie, a także zbudować zaangażowanie do udziału w procesie rekrutacji. Inną kwestią jest zaufanie. Ma ono ogromne znaczenie, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę fakt, że jedną z fundamentalnych zasad pracy firm zajmujących się rekrutacją jest poufność. Jeśli brakuje zaufania ze strony Klientów i Kandydatów, to szanse na budowanie relacji, pozytywny odzew, czy powodzenie danego procesu są znikome.

W Executive Search doświadczenia rekrutacyjne są więc podstawą kwestią i w dobrze zarządzanej firmie powinny stanowić element DNA organizacji. Co zrobić, by podczas współpracy z firmą Executive Search doświadczenia rekrutacyjne były pozytywne i działały na korzyść wizerunku marki?

Ja zadbać o jakość candidate experience?

Podstawowym elementem, o który powinniśmy zadbać już na samym początku współpracy, jest dobry brief dla konsultanta Executive Search.

Jako klient, podczas briefu powinieneś/powinnaś dostarczyć partnerowi Executive Search informacji na temat:

  • swojej firmy (jej strukturze, przychodach, zatrudnieniu, konkurencji, czy aktualnej sytuacji na rynku),
  • kulturze organizacji (jakie wartości wyznajecie i jakie są wasze normy),
  • stanowiska, na które poszukujesz kandydata (jakie jest źródło wakatu, jego cel, wymagane uprawnienia, budżet, zespół, cele zarówno te krótko jaki i średnioterminowe, KPI’s),
  • benefity (zakres wynagrodzenia, rodzaj umowy, inne korzyści, które mogą zachęcić potencjalnego kandydata),
  • przebiegu procesu rekrutacyjnego z Twojej perspektywy.

Istotne jest też ustalenie jaki zakres informacji otrzyma Kandydat i w którym momencie procesu dowie się, kto jest jego/jej potencjalnym pracodawcą.

Pamiętaj, że powodzenie procesu rekrutacji jest w dużej mierze zależne od tego jak przygotujesz firmę Executive Search do prowadzenia działań w Twoim imieniu. Dzięki sprecyzowanym informacjom można lepiej zaplanować komunikację.

executive search

Jaką rolę pełni brief w budowaniu doświadczeń rekrutacyjnych?

Brief zdecydowanie ułatwia konsultantowi przygotowanie się do procesu rekrutacji. Na jego podstawie partner Executive Search opracowuje:

  • opis danego stanowiska,
  • brief dla kandydata,
  • listę unikatowych wartości dla danej oferty,
  • wspólne obszary dla komunikacji firmy Executive Search i Klienta (komunikacja formalna czy nieformalna).

Oprócz tego, brief jest jeszcze pomocny w dwóch kwestiach: w przygotowaniu się do rozmów z potencjalnymi kandydatami (opis roli, argumenty, pytania) i dostosowaniu informacji zwrotnej (a także jej częściowej automatyzacji).

Co wpływa na doświadczenia rekrutacyjne Kandydatów?

W badaniu eRecruiter „Candidate Experience w Polsce 2019” wyszczególniono kilka elementów, które mają pozytywny wpływ na doświadczenia rekrutacyjne kandydatów:

  • rzetelne określenie warunków pracy,
  • informacja zwrotna o przyczynach niezakwalifikowania się do kolejnego etapu,
  • informacja o tym, na jakim etapie procesu rekrutacji jest Kandydat i jakie są kolejne kroki,
  • jak szybko poodejmowane są decyzje,
  • rekruter, który pozostaje w bieżącym kontakcie z Kandydatem.

Mimo, że badanie skupiało się na grupie specjalistów, a nie osób zarządzających, to odpowiedzi nie są zaskoczeniem. Z naszych doświadczeń wynika, że jest duża zbieżność względem powyższych oczekiwań także wśród menedżerów.

Podsumowanie

Dzięki bliskiej współpracy pomiędzy Klientem i konsultantem Executive Search jest możliwe zbudowanie pozytywnego candidate experience. Zaangażowanie w proces rekrutacji po obu stronach jest równie istotne. Bez zaufania i przyjęcia aktywnej postawy, działania podejmowane w procesie rekrutacyjnym mogą być mocno utrudnione, a wyniki – niestety nie będą spełniać naszych oczekiwań.

Źródło: Badanie eRecruiter „Candidate Experience w Polsce 2019”; pełny raport jest dostępny pod linkiem.

Materiał zewnętrzny

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

To Top