Coraz większe znaczenie podczas rekrutacji na stanowiska menedżerskie ma tzw. candidate experience – doświadczenie rekrutacyjne kandydata. W usłudze Executive Search ma to szczególne znaczenie, a dla wielu pracodawców jest szansą na wzmocnienie wizerunku firmy. Z tego artykułu dowiesz się, co zrobić, aby ją w pełni wykorzystać.
Wśród wielu ekspertów i specjalistów od dłuższego już czasu trwają dyskusje na temat budowania doświadczeń kandydatów (candidate experience lub CeX). Interesują się tym zwłaszcza osoby pracujące w rekrutacji czy employer brandingu. Zastanawiasz się, jak ta kwestia wiąże się z Executive Search? Sprawdź nasz artykuł – 4 bonusowe korzyści z Executive Search, w którym rozwinęliśmy ten temat.
Executive Search – doświadczenia rekrutacyjne buduje się w praktyce
Firmy oferujące usługi Executive Search mają rozległą sieć kontaktów. Jest to niezbędne do tego, by dobrze wykonywać powierzone zadania, a także budować pozytywny wizerunek na rynku. W przypadku tego typu firm jest to istotne także ze względu na to, że często właśnie dzięki dobrej reputacji można dotrzeć do najlepszych kandydatów. Jest to także pomocne, by zdobyć zainteresowanie, a także zbudować zaangażowanie do udziału w procesie rekrutacji. Inną kwestią jest zaufanie. Ma ono ogromne znaczenie, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę fakt, że jedną z fundamentalnych zasad pracy firm zajmujących się rekrutacją jest poufność. Jeśli brakuje zaufania ze strony Klientów i Kandydatów, to szanse na budowanie relacji, pozytywny odzew, czy powodzenie danego procesu są znikome.
W Executive Search doświadczenia rekrutacyjne są więc podstawą kwestią i w dobrze zarządzanej firmie powinny stanowić element DNA organizacji. Co zrobić, by podczas współpracy z firmą Executive Search doświadczenia rekrutacyjne były pozytywne i działały na korzyść wizerunku marki?
Ja zadbać o jakość candidate experience?
Podstawowym elementem, o który powinniśmy zadbać już na samym początku współpracy, jest dobry brief dla konsultanta Executive Search.
Jako klient, podczas briefu powinieneś/powinnaś dostarczyć partnerowi Executive Search informacji na temat:
- swojej firmy (jej strukturze, przychodach, zatrudnieniu, konkurencji, czy aktualnej sytuacji na rynku),
- kulturze organizacji (jakie wartości wyznajecie i jakie są wasze normy),
- stanowiska, na które poszukujesz kandydata (jakie jest źródło wakatu, jego cel, wymagane uprawnienia, budżet, zespół, cele zarówno te krótko jaki i średnioterminowe, KPI’s),
- benefity (zakres wynagrodzenia, rodzaj umowy, inne korzyści, które mogą zachęcić potencjalnego kandydata),
- przebiegu procesu rekrutacyjnego z Twojej perspektywy.
Istotne jest też ustalenie jaki zakres informacji otrzyma Kandydat i w którym momencie procesu dowie się, kto jest jego/jej potencjalnym pracodawcą.
Pamiętaj, że powodzenie procesu rekrutacji jest w dużej mierze zależne od tego jak przygotujesz firmę Executive Search do prowadzenia działań w Twoim imieniu. Dzięki sprecyzowanym informacjom można lepiej zaplanować komunikację.
Jaką rolę pełni brief w budowaniu doświadczeń rekrutacyjnych?
Brief zdecydowanie ułatwia konsultantowi przygotowanie się do procesu rekrutacji. Na jego podstawie partner Executive Search opracowuje:
- opis danego stanowiska,
- brief dla kandydata,
- listę unikatowych wartości dla danej oferty,
- wspólne obszary dla komunikacji firmy Executive Search i Klienta (komunikacja formalna czy nieformalna).
Oprócz tego, brief jest jeszcze pomocny w dwóch kwestiach: w przygotowaniu się do rozmów z potencjalnymi kandydatami (opis roli, argumenty, pytania) i dostosowaniu informacji zwrotnej (a także jej częściowej automatyzacji).
Co wpływa na doświadczenia rekrutacyjne Kandydatów?
W badaniu eRecruiter „Candidate Experience w Polsce 2019” wyszczególniono kilka elementów, które mają pozytywny wpływ na doświadczenia rekrutacyjne kandydatów:
- rzetelne określenie warunków pracy,
- informacja zwrotna o przyczynach niezakwalifikowania się do kolejnego etapu,
- informacja o tym, na jakim etapie procesu rekrutacji jest Kandydat i jakie są kolejne kroki,
- jak szybko poodejmowane są decyzje,
- rekruter, który pozostaje w bieżącym kontakcie z Kandydatem.
Mimo, że badanie skupiało się na grupie specjalistów, a nie osób zarządzających, to odpowiedzi nie są zaskoczeniem. Z naszych doświadczeń wynika, że jest duża zbieżność względem powyższych oczekiwań także wśród menedżerów.
Podsumowanie
Dzięki bliskiej współpracy pomiędzy Klientem i konsultantem Executive Search jest możliwe zbudowanie pozytywnego candidate experience. Zaangażowanie w proces rekrutacji po obu stronach jest równie istotne. Bez zaufania i przyjęcia aktywnej postawy, działania podejmowane w procesie rekrutacyjnym mogą być mocno utrudnione, a wyniki – niestety nie będą spełniać naszych oczekiwań.
Źródło: Badanie eRecruiter „Candidate Experience w Polsce 2019”; pełny raport jest dostępny pod linkiem.
Materiał zewnętrzny