TBM/Babica. Drugi transport TBM zakończony sukcesem. Największe elementy maszyny są już na placu budowy drogi ekspresowej S19 w Babicy.
Na styczeń zaplanowano trzeci transport, z mniejszymi częściami, który nie będzie już jednak generował takich utrudnień w ruchu.
Drugi konwój przewoził napęd główny maszyny TBM oraz elementy jej obudowy. Ciężar tego elementu to 240 ton. Pierwszy konwój transportował tarczę skrawającą, dotarł na plac budowy pod koniec listopada br.
Prace przy drążeniu tunelu o długości ponad 2,2 km rozpoczną się na Podkarpaciu w przyszłym roku. Tunel drogowy będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM o długości 112 m i masie 4000 ton, z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. Jest to o 1,7 m więcej niż średnica Wyspiarki, która wydrążyła tunel w Świnoujściu. Tarcza będzie zasilana prądem, który wystarczyłby na zasilenie 25-tysięcznego miasteczka. Maszyna będzie wiercić dziennie ok. 10 m tunelu.
S19 Rzeszów-Babica
Fragment S19 Rzeszów Południe – Babica realizowany jest w systemie „projektuj i buduj”. Wykonawca – konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción – opracował dokumentację techniczną, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i prowadzi roboty budowlane. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł. Zakończenie prac zaplanowano na 2026 r.
W ramach inwestycji, oprócz tunelu powstaną też: węzeł Babica, sześć estakad, dwa wiadukty nad S19 i dwa lądowiska dla śmigłowców. Wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem.