Turystyka

Dworzec kolejowy w Przemyślu służący uchodźcom laureatem konkursu na dworzec roku

przemyśl dworzec kolejowy pkp

Dworzec kolejowy w Przemyślu, ostatnio oglądany w serwisach informacyjnych w związku z przybywającą do Polski falą uchodźców z Ukrainy, to obiekt neobarokowy z bogato zdobioną elewacją i niemal pałacowymi wnętrzami.

Przemyśl Główny to laureat nagrody publiczności w konkursie Dworzec Roku 2020.

O ile jeszcze w roku 2019 z przemyskiego dworca korzystało około 4000 osób dziennie, to pod koniec lutego tego roku same tylko pociągi z uchodźcami przyjeżdżały tam co 3-4 godziny. Każdy z pociągów przywoził do Przemyśla około 2000 uchodźców.

Z materiałów PKP SA wynika, że w 2012 roku zakończyła się przebudowa dworca w Przemyślu, dzięki której odzyskał on swój historyczny charakter. Obiekt został także dostosowany do współczesnych standardów obsługi podróżnych, w tym wymagań związanych z obsługą osób z niepełnosprawnościami.

Najbardziej widoczna dla podróżnego odwiedzającego dworzec jest jego architektura i wystrój. Jego budowa w pierwotnym kształcie zakończyła się w 1860 roku, ale dzisiejszy, neobarokowy charakter nadała mu dopiero przebudowa pod koniec XIX wieku. Wtedy to wyburzono wieże dworca, a budynek rozbudowano o pomieszczenia m.in. dawnej bagażowni. Wtedy też powstało m.in. przylegające do elewacji od strony torów zadaszenie peronu.

Najbogatszym pod względem detali jest hol – utrzymany w jasnych kolorach i barokowej stylistyce z dużym naświetlem w centralnej części stropu. Nieco powyżej gzymsów umieszczone są malowidła przedstawiające alegorycznie m.in komunikację, transport oraz herby miast (w tym Przemyśla i Krakowa).

Wnętrze posiada również dwukondygnacyjne pomieszczenie restauracji z malowidłami ściennymi autorstwa Mariana Strońskiego powstałymi w latach 1928-1933. Przedstawiono na nich panoramę Przemyśla oraz basztę północną przemyskiego zamku.

W ramach przeprowadzonej kilka lat temu inwestycji na dworcu pojawiły się m.in. elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowy system zapowiedzi głosowej. Odtworzono również dawny podział funkcjonalny pomieszczeń, przez co przemieszczanie się po dworcu stało się łatwiejsze, a elewacja zyskała nową, podkreślającą detale architektoniczne iluminację.

Przemyski dworzec powstał 160 lat temu i był jednym z przystanków na budowanej wówczas linii kolejowej z Krakowa do Lwowa. Dworzec przed II wojną światową był jednym z ważniejszych punktów w mieście. Świadczy o tym chociażby krótka wizyta króla Rumunii Karola II i następcy tronu księcia Michała, która miała miejsce 26 czerwca 1937 roku, w drodze do Warszawy. Pociąg z monarchą w drodze do stolicy zatrzymał się w trzech miejscach – we Lwowie, Radomiu i właśnie na dworcu w Przemyślu, o czym pisała ówczesna prasa.

Jak wynika z materiałów PKP SA, po 1945 roku dworzec w Przemyślu przeszedł kilka remontów, przy czym najważniejszy był ten zakończony w 2012 r.

(PAP)

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

To Top