Biznes

HSW ma umowę z MON na blisko 1400 nowych pojazdów (w tym Borsuk) dla wojska

hsw borsuk mon zamówienie huta stalowa wola
fot. PGZ/HSW

HSW/Borsuk. Szef MON Mariusz Błaszczak zatwierdził we wtorek umowę ramową na dostawę blisko 1400 nowych pojazdów dla wojska.

W tym blisko 1000 gąsienicowych bojowych wozów piechoty Borsuk oraz pojazdy towarzyszące.

Nowe pojazdy mają zastąpić skonstruowane w ZSRR wozy BWP-1.

huta stalowa wola borsuk mon umowa

Pierwsze cztery Borsuki mają zostać dostarczone w tym roku. Oprócz Borsuków w wariancie bojowym umowa przewiduje zamówienia na wozy rozpoznania, dowodzenia, ewakuacji medycznej, zabezpieczenia technicznego i rozpoznania skażeń.

„Zatwierdzenie umowy ramowej w sprawie zamówienia na potrzeby Wojska Polskiego bojowych wozów piechoty Borsuk zostało określone przez jeden z portali internetowej” – powiedział Błaszczak we wtorek Hucie Stalowa Wola. Dodał, że to jeden z wielu projektów powierzanych HSW. Przypomniał, że odbiorcą uzbrojenia ze Stalowej Woli są także siły zbrojne Ukrainy

Szef MON poinformował, że Rada Modernizacji Technicznej zatwierdziła kierowany do tej spółki projekt cięższego niż Borsuk wozu wykorzystującego podwozie samobieżnej armatohaubicy Krab i bezzałogową wieżę ZSSW-30, zastosowaną w Borsuku. Pierwsze cztery Borsuki ma otrzymać w tym roku 16. Dywizja Zmechanizowana, której jednostki są rozlokowane w północno-wschodniej Polsce. Cięższy wóz ma trafić do 18. Dywizji Zmechanizowanej, która będzie uzbrojona w czołgi Abrams.

„Liczę na to, że w bardzo krótkim czasie Wojsko Polskie zostanie wyposażone w nowe bojowe wozy piechoty” powiedział minister. „Czas bojowego wozu piechoty, który dotychczas jest wykorzystywany w Wojsku Polskim, minął, teraz nadeszła era BWP Borsuk” – oświadczył minister Błaszczak.

BWP Borsuk wyposażony jest w zdalnie sterowany system wieżowy (ZSSW-30).

Załogę stanowi 3 żołnierzy: dowódca, operator uzbrojenia oraz kierowca. Pojazd posiada możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych czy celów powietrznych.

BWP Borsuk składa się z uniwersalnej modułowej platformy gąsienicowej (UMPG) i zdalnie sterowanego systemu wieżowego (ZSSW). Pojazd charakteryzuje się wysoką mobilnością i zdolnością do pokonywania przeszkód terenowych, w tym przeszkód wodnych pływaniem, a także może być eksploatowany w różnych warunkach klimatycznych.

Prędkość maksymalna podczas przemieszczania się po drogach utwardzanych wynosi 65 km/h, a pływania 8 km/h. Masa bojowa w wariancie podstawowym wynosi 28 ton.

(PAP)

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top