Niemal 1,5 mln zł będzie kosztować wykonanie koncepcji programowej dla budowy II etapu obwodnicy Sanoka na Podkarpaciu. Inwestycja jest realizowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
W poniedziałek w rzeszowskim oddziale GDDKiA została podpisana umowa z wykonawcą – firmą Sweco Polska.
Jak podkreślił wiceminister infrastruktury Rafał Weber, drugi etap obwodnicy Sanoka jest jednym z ośmiu zadań realizowanych na Podkarpaciu w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
„Inwestycja ta wpłynie na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców, a także odciąży układ komunikacyjny oraz zwiększy przepustowości dróg. Nowa trasa poprawi dostępność komunikacyjną i ułatwi wyjazd w kierunku Przemyśla i dalej przejścia granicznego w Medyce i Korczowej, łączących Unię Europejską z Ukrainą” – dodał.
Jak przypomniała rzeczniczka prasowa oddziału GDDKiA w Rzeszowie Joanna Rarus, w przetargu wpłynęło w sumie 5 ofert. „Najkorzystniejszą złożyła firma Sweco Polska, która zaoferowała opracowanie dokumentacji za kwotę niemal 1,5 mln zł” – zaznaczyła.
Pozostałe oferty wahały się od blisko 1,5 mln zł do ponad 2,2 mln zł. GDDKiA przewidziała na inwestycję ponad 1,6 mln zł.
Oferty były oceniane przy zastosowaniu następujących kryteriów: cena (60 proc.) oraz kryteria pozacenowe – doświadczenie zespołu projektowego (30 proc.) i doświadczenie geologa (10 proc.).
II etap obwodnicy Sanoka
Przetarg dotyczył wykonania koncepcji programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym. Inwestycja będzie częścią drogi krajowej nr 28, która biegnie od miejscowości Zator do przejścia granicznego w Medyce. Inwestycja ma już decyzję środowiskową.
Jak podkreśliła Rarus, koncepcja programowa doprecyzuje wypracowane dotąd przez GDDKiA założenia projektowe i przedstawi wariantowe rozwiązania obiektów drogowych i inżynierskich. Po jej przygotowaniu GDDKiA podejmie decyzje, co do rozwiązań projektowych i technologii budowy. Dokument uściśli również zakres rzeczowy i finansowy inwestycji.
Przyszła obwodnica będzie miała ok. 3 km długości, w jej ramach powstaną też m.in. trzy mosty. Początek projektowanego odcinka drogi rozpocznie się za rondem, gdzie kończy swój bieg I etap obwodnicy Sanoka. Dalej trasa, na odcinku ok. 1 km będzie przebiegać w kierunku południowo-zachodnim w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 84. Następnie obwodnica zostanie poprowadzona nowym śladem w kierunku północno-wschodnim, przekraczając linię kolejową nr 108 oraz rzekę San i włączając się do istniejącej drogi krajowej nr 28 (ul. Przemyska) w miejscowości Bykowce.
I etap obwodnicy Sanoka, który oddano pod koniec stycznia 2020 r., pozwolił na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miasta w kierunku przejścia granicznego Krościenko-Smolnica.
Jak tłumaczy Rarus, istniejący odcinek drogi krajowej nr 28 na terenie Sanoka przebiega przez obszary zwartej zabudowy mieszkaniowej z licznymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych. „Budowa II etapu spowoduje domknięcie obwodnicy miasta w ciągu DK28, która za Sanokiem biegnie w kierunku Przemyśla” – podkreśliła.
Obwodnica Sanoka będzie realizowana z rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Na Podkarpaciu powstanie osiem inwestycji, które będą finansowane z tego programu.
Rządowy program zakłada, że do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o długości ok. 820 km. Koszt realizacji obwodnic oszacowano na blisko 28 mld zł.
(PAP)