Poradnik

Jak poprawić rentowność swojego sklepu?

hurtownia artykułów spożywczych jaka gdzie
pexels.com

O rentowności przedsiębiorstwa handlowego decyduje wysokość kosztów stałych, strat oraz wygenerowany przychód. Stosunek ten można zwiększyć, starając się ograniczać wydatki i straty, a zwiększając sprzedaż. Wymaga to dobrej strategii, twardej analizy danych finansowych, a także skutecznego wykorzystania unikalnych atutów naszego sklepu. Ten artykuł omawia jakie zmiany warto wprowadzić w swoim sklepie, aby zwiększyć dochód.

Wykorzystuj atuty małego sklepu

Co odróżnia małe sklepy od hipermarketów? W małym sklepie łatwo jest nawiązać relacje z klientem. Często odwiedzają je te same osoby, które mieszkają w pobliżu, zawsze przechodzą obok, na przykład w drodze na przystanek, czy pracują w pobliskim biurze. Zadbaj o miłą atmosferę i daj się poznać. Ludzie lubią przychodzić w miejsca, które znają i kupować od osób, którym ufają. Otwórz się na dialog i poznaj ich upodobania. Może doceniliby szerszą ofertę gotowych lunchy? Ciastek do kawy? Lokalnego piwa? Świeżo wyciskanych soków? Nie zrażaj się, jeżeli klienci nie wiedzą, jakiego asortymentu oczekują. Jeżeli pokażesz otwartą postawę i swoją chęć dopasowania oferty do indywidualnych potrzeb, przyjdą do ciebie, kiedy coś przyjdzie im do głowy.

Sprzedawaj zgodnie z potrzebami klienta

Duże sieci kreują przyzwyczajenia zakupowe klientów, dlatego warto stosować te same sztuczki. Klient jest przyzwyczajony do wygody; paluszki do piwa stoją obok piwa; gorąca kawa obok ciastka lub hot-doga. Dbaj o swoich klientów w ten sam sposób. Komponuj gotowe zestawy produktów. Stosuj promocje na produkty w zestawach. Zainwestuj w monitor i tablice, na których przedstawisz specjalne oferty i nowe produkty. Sprawnie obsługuj klientów, którzy się spieszą. Rozważ stanowisko samoobsługowe. Wprowadź karty lojalnościowe, na wzór dużych hipermarketów. Klienci lubią dostać ciastko gratis, a dzieci maskotkę.

Przyjrzyj się stratom

Sklepy spożywcze średnio generują około 1% strat, ale liczba ta waha się od 0,1% do 5%. Nadmierne straty mogą być generowane przez przeterminowanie towaru. Sprawdź, czy twoje hurtownie artykułów spożywczych dostarczają Ci produkty o wystarczająco długiej dacie ważności. Nie zamawiaj nadmiernej ilości produktów, które ciężko sprzedać. Bądź czujny na drobne kradzieże. Nieuczciwi klienci podjadają produkty, podmieniają lub wynoszą ze sklepu. Z kolei nieuczciwi pracownicy mogą generować fikcyjne anulacje paragonów lub wypłaty, wybiórcze skanowanie produktów, bądź nawet kradzież gotówki.

Podnieś wydajność pracy Twoich pracowników

Czy praca, którą wykonują pracownicy w Twoim sklepie, jest optymalna? Osiągniesz największy zysk, jeżeli sprzedawca będzie stał za ladą, gotowy do nawiązania kontaktu z klientem i zaproponowania mu dodatkowego produktu. W Twoim interesie jest więc, aby czas rozładowywania towaru był jak najmniejszy. Zadbaj o efektywność tego procesu. Ogranicz różnorodność oferowanego towaru. Wprowadź schematy pozwalające na łatwy i szybki rozładunek.

Dopasuj produkty do sezonu

Małe sklepy spożywcze mogą dopasować swoją ofertę do panującej pory roku. Latem klienci sięgają po lody, chłodne piwo lub zimne napoje. Jesienią do łask wracają ciepłe napoje, słodkie przekąski, mocne alkohole, ciemne piwa, mrożone warzywa, czy środki na przeziębienie. Rozwijaj swój asortyment zgodnie z sezonowymi potrzebami. Może czas na lokalnie produkowane lody? Domowej roboty syrop na kaszel? Szerszy wybór miodów?

Zmiany w sposobie sprzedaży są nieuniknione i nie należy się ich bać. Najgorszym rozwiązaniem jest zamartwianie się i narzekanie. Obiektywne spojrzenie na stan finansowy własnego biznesu jest jedyną słuszną strategią działania.

Materiał zewnętrzny

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top