Poradnik

Jak produktywnie pracować zdalnie?

zdalna praca

Wiele osób pracuje obecnie zdalnie – w domowym zaciszu. Jak przystosować się do nowych warunków takiej pracy i jak efektywnie wykonywać swoje zawodowe obowiązki?

W obecnie trwającej sytuacji, wielu z nas zostało wręcz zmuszonych do tego aby pracować w domu. Wbrew pozorom nie jest to takie łatwe zadanie jakby się mogło na pierwszy rzut oka wydawać. Nikt nad nami nie stoi i nie mówi co mamy robić.

Sami musimy wyznaczyć sobie zadania do wykonania. Jesteśmy zdani tylko na siebie. Dla kogoś kto nigdy wcześniej nie pracował zdalnie początkowo może być ciężko przestawić się na taki tryb, ponieważ w domu jest bardzo dużo rzeczy, które nas rozpraszają.

Nie ważne czy mieszkamy sami, z rodziną czy ze znajomymi aby produktywnie pracować nikt nie może nam przeszkadzać. Wcześniej warto po prostu powiadomić domowników, że pracujemy np. od 8:00 do 16:00 i nie chcemy by w tych godzinach nam przeszkadzano.

Można dodatkowo powiesić sobie na drzwiach kartkę z napisem „Nie przeszkadzać”. Może się to wydawać trochę dziwne jednak bardzo pomaga w pracy.

Zostało udowodnione naukowo

Załóżmy taką sytuację, że pracujemy w pełnym skupieniu nad jakimś projektem, ktoś nagle puka do naszych drzwi, wchodzi do pokoju i zadaje Nam jakieś pytanie. My odrywamy się od swojego zajęcia, aby odpowiedzieć tej osobie.

Teraz aby powrócić do tego samego poziomu koncentracji co przed tym zajściem potrzeba aż 20 minut! Takiej sytuacji możemy uniknąć właśnie przez wcześniejsze powiadomienie domowników o tym aby nam nie przeszkadzali jak pracujemy.

Jeśli by takie sytuacje powtórzyły się w godzinach pracy np. 3 razy to tak naprawdę jesteśmy 60 minut „w plecy” z naszym projektem. Warto zwracać uwagę na takie rzeczy aby pracować produktywnie.

Rozpraszacze

To samo tyczy się używania telefonu podczas pracy. Szczególnie jeśli chcemy sobie przeglądać w międzyczasie media społecznościowe typu Facebook, Instagram, Pinterest – sprawdź także, jak można zarabiać na tym medium – https://www.byc-bogatym.pl/zarabianie-na-pinterest/

Należy mieć na uwadze to, że w takich korporacjach pracuję sztab bardzo mądrych ludzi, którzy na co dzień robią wszystko abyśmy spędzali w tych serwisach jak najwięcej czasu. Nie ma sensu z tym walczyć, bo i tak mamy bardzo małe szanse. Najlepiej pracować w blokach czasowych.

W tym miejscu warto wspomnieć o metodzie Pomodoro. Polega ona właśnie na pracy w takich blokach czasowych i wygląda to mniej więcej tak: ustawiamy sobie minutnik na 25 minut i w tym czasie pracujemy w pełnym skupieniu, nie rozpraszamy się niczym innym tylko jesteśmy skupieni na danym projekcie, który realizujemy.

Jak upłynie 25 minut to robimy sobie 5 minut przerwy. Można ją wykorzystać na zrobienie sobie kawy, herbaty, pójście do ubikacji itd. Jednak nie zaleca się podczas tej krótkiej przerwy korzystania z mediów społecznościowych, na ich przeglądanie lepiej wyznaczyć sobie osobny blok czasowy.

Następnie znowu ustawiamy sobie minutnik na 25 minut i powracamy do pracy. Później kolejne 5 minut przerwy i po 4 takich 25-minutowych blokach czasowych możemy sobie zrobić 15-30 minut przerwy np. na obiad, spacer, wyjście z psem itd.

Oczywiście są to tylko przykładowe długości bloków, możemy sobie równie dobrze przyjąć jeden blok 50-minutowy i później 10 minut przerwy. Warto przetestować kilka opcji i dopasować tę metodę pod siebie. Możliwości jest naprawdę wiele.

Najważniejsze jest to, że dzięki takim blokom czasowym pracujemy produktywnie i jesteśmy w stanie zrobić dużo więcej w krótszym czasie.

Lifehacki

Podczas pracy przy komputerze dobrym pomysłem będzie zainstalowanie sobie dodatkowych wtyczek do przeglądarki, które ograniczają dostęp do wybranych stron.

Nas interesuje mądra i produktywna praca. Więc nie chcemy rozpraszać się stronami typu Facebook, dlatego dobrym pomysłem będzie zainstalować do przeglądarki wtyczki takie jak np. Kill News Feed, News feed Eradicator (dostępna w przeglądarkach Firefox i Safari) lub dla komputerów z systemem operacyjnym Mac wtyczkę o nazwie Self Control.

Są one darmowe, proste w obsłudze i co najważniejsze pozwolą Nam lepiej skupić się na pracy.

Porządek

Kolejnym elementem jest porządek na stanowisku pracy. Dla wielu osób może wydawać się to oczywiste ale nie można tego lekceważyć.

O ile porządek na biurku jest ważny nie możemy także zapomnieć o trzymaniu porządku w plikach na komputerze.

Nie stać Nas przecież na to aby tracić czas na godzinne przeszukiwanie komputera gdy nagle czegoś potrzebujemy podczas pracy nad projektem.

Już samo posegregowanie i odpowiednie nazwanie folderów pozwoli Nam lepiej poruszać się po komputerze. Kultura organizacyjna w miejscu pracy zdecydowanie poprawia jej efektywność na wszystkich poziomach.

Uwagi

Należy pamiętać o tym żeby podczas tych krótkich 5-minutowych przerw nie korzystać z mediów społecznościowych.

Lepszym rozwiązaniem jest wyznaczyć sobie na to osobny blok czasowy. Możemy sobie przyjąć, że nie chcemy poświęcać na tą czynność więcej niż 30 minut dziennie i tutaj dobrym pomysłem będzie podzielenie tego na dwa bloki po 15 minut, jeden rano i kolejny wieczorem.

Oczywiście to także zależy od Naszych osobistych preferencji. Dzięki temu mamy lepszą kontrolę nad tym co robimy, w dalszym ciągu jesteśmy na bieżąco z tym co robią w sieci Nasi znajomi i co najważniejsze pracujemy mądrze nie marnując czasu, który jak wiemy jest bezcenny.

Efektywna telepraca – podsumowanie

Zdalna praca niesie ze sobą sporo korzyści, możemy pracować z dowolnego miejsca na Świecie, nie tracimy czasu i pieniędzy na dojazdy do biura, mamy więcej czasu dla rodziny i zdecydowanie większą swobodę w działaniu, jednak należy pamiętać o tym, że praca w domu wymaga ogromnej samodyscypliny.

Na początku może upłynąć trochę czasu nim w pełni oswoimy się z takim trybem działania, więc nie należy się zniechęcać.

Stosując się do powyższych wskazówek Nasza praca będzie produktywna i o wiele bardziej przyjemna.

Więcej informacji o e-pracy można przeczytać również na stronie – https://finansepersonalne.pl/praca-zdalna/

 

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top