Poradnik

Jak wykorzystać AI (sztuczną inteligencję) w codziennych procesach biznesowych?

sztuczna inteligencja AI biznes firma

Sztuczna inteligencja osiągnęła już taki poziom rozwoju, że jest w stanie zastąpić człowieka w wielu codziennych obowiązkach zawodowych.

Zobacz, w jakich obszarach AI może ułatwić działanie Twojej firmy?

 AI – co to jest?

Do niedawna sztuczna inteligencja wykorzystywana była w średnich i małych firmach dosyć marginalnie. Wynikało to nie tyle z braku świadomości jej zalet wśród przedsiębiorców, ale raczej z dość niskiego poziomu rozwoju tej technologii i niedużej opłacalności jej implementacji. To znaczy, bardzo często wysokie koszty jej wdrożenia nie rekompensowały uzyskiwanych ułatwień. Intensywny rozwój sztucznej inteligencji (m.in. ChatGPT), jaki obserwujemy w ostatnim czasie, może tę sytuację całkowicie zmienić. Już dzisiaj technologia sztucznej inteligencji jest na tyle dopracowana, że jest w stanie zastąpić człowieka nie tylko wzwykłych czynnościach życia codziennego, ale także w wielu specjalistycznych operacjach biznesowych. Sztuczna inteligencja to po prostu zdolność systemów komputerowych (oprogramowania) do zastąpienia człowieka w wielu, zarówno prostych i cyklicznych działaniach, jak i tych bardziej skomplikowanych wymagających samodzielnego rozumowania, uczenia się, planowania czy kreatywności.

AI –obszary wsparcia

Spektrum zastosowań sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwie jest bardzo szerokie. Dzięki wykorzystaniu AI w systemach klasy ERP przeznaczonych do kompleksowego zarządzania firmą, ta technologia może wspierać przedsiębiorców w codziennych procesach biznesowych, nie tylko takich jak księgowanie, automatyczne zatwierdzanie dokumentów, rozliczanie zamówień, pobieranie informacji o stanach magazynowych czy pobieranie dokumentów PDF.

Sztuczna inteligencja ułatwia funkcjonowanie firmy na wiele sposobów:

 

  • Robotyzacja (RPA – RoboticProcess Automation) – możliwość skrócenia realizacji powtarzalnych operacji, które mogą być wykonane automatycznie bez potrzeby udziału człowieka na żadnym etapie. W systemach ERP robotyzacja wykorzystywana jest na szeroką skalę, co pozwala zwiększyć komfort pracy i uwolnić pracowników od wielu żmudnych, nielubianych zadań. Robotyzacja przynosi szereg korzyści, zaczynając od możliwości niemal całkowitego wyeliminowania tzw. błędu ludzkiego, poprzez wzrost wydajności i efektywności, na optymalizacji procesów i redukcji kosztów kończąc.

 

  • Wsparcie technologii OCR– technologia optycznego rozpoznawania tekstu (ang. Optical CharacterRecognition) dzięki wykorzystaniu machine learning i sztucznej inteligencji jest w stanie nie tylko zamienić obraz na tekst, ale także rozpoznać kluczowe dane biznesowe (np. kontrahenci, kwoty, daty czy numery dokumentów) z zeskanowanych dokumentów. W aplikacji Comarch OCR wszystkie te zadania wykonywane są szybko i precyzyjnie, a odkodowane dane przerzucane są do systemu np. do rejestru VAT (w przypadku faktur) czy na listę przyjęć zewnętrznych (w przypadku dokumentów magazynowych). Za sprawą AI w służbie OCR można uniknąć przypadkowych błędów. Ponadto wprowadzone do systemu dokumenty można łatwo wyszukiwać i przeglądać.

 

  • Inteligentna automatyzacja windykacji należności –dzięki algorytmom sztucznej inteligencji ułatwia przedsiębiorcom zarządzanie płynnością finansową. Jednym z instrumentów w tym aspekcie jest możliwość automatycznego wyliczania limitów kredytowych na podstawie algorytmów AI. W ten sposób można nie tylko zaoszczędzić czas i uniknąć błędów, ale także wyznaczyć odpowiedni rating dla kontrahenta, który będzie informacją o ryzyku współpracy z danym partnerem. Cały proces windykacji może być zautomatyzowany, system może sam generować, zatwierdzać i wysyłać wezwania do zapłaty za przeterminowane płatności.

 

  • AI w magazynie – w module Comarch WMS przeznaczonym do zarządzania przestrzenią i rozmieszczeniem towarów w magazynie wysokiego składowania znajdziemy szereg funkcjonalności wykorzystujących sztuczną inteligencję, dzięki którym możliwa jest automatyczna klasyfikacja ABC/XYZ (umiejętność przewidywania przyszłego zapotrzebowania na dany produkt) oraz analiza pracy magazynierów

 

  • AI w służbie produkcji – jednym z kierunków, w jakim rozwijane są systemy Comarch to optymalizacja procesów produkcyjnych. W programach Comarch ERP XL i Comarch ERP Enterprise znajdziemy narzędzia umożliwiające m.in. automatyczne planowanie i harmonogramowanie produkcji czy automatyczne informowanie o pojawiających się problemach w planie produkcji.

 

  • Zbieranie danych z produkcji–dzięki połączeniu systemów Comarch ERP z platformą Comarch IoT można wejść na jeszcze wyższy poziom optymalizacji produkcji. Dane zebrane bezpośrednio z maszyn lub zamontowanych czujników po przesłaniu do systemu mogą stanowić cenne źródło informacji i dać przedsiębiorcom wymierne korzyści (np. automatyczne przeplanowanie produkcji po odnotowaniu przestoju maszyny, automatyczna rejestracja przestoju i awarii maszyny, automatyczna rejestracja wykonania maszyny itp.).

 

  • Wsparcie w marketingu–sztuczna inteligencja ułatwia pracę przedstawicielom handlowym odpowiedzialnym za promocję i ekspozycję towarów na półkach. Może szybciej niż oko merchandisera rozpoznać i zliczyć produkty obecne aktualnie w sklepie. W praktyce działa to tak, że pracownik podchodzi do półki sklepowej, uruchamia aplikację na telefonie i robi zdjęcie. Po analizie przez AI otrzymuje raport obecności towarów. To, co kiedyś zajmowała kilkadziesiąt minut, teraz trwa kilka chwil.

 

  • Faktury cykliczne – system Comarch ERP Optima dzięki sztucznej inteligencji potrafi sam odszyfrować regularność wystawiania dokumentów dla jednego podmiotu i na tej podstawie zasugerować utworzenie mechanizmu faktur cyklicznych dla danego partnera. W ten sposób program może nie tylko regularnie i automatycznie tworzyć faktury, ale także je wysyłać bez konieczności ingerencji pracownika w cały proces.

 

Jeśli nie wiesz, jak wykorzystać AI do optymalizacji konkretnych procesów biznesowych w firmie,  pobierz darmową broszurkę o zastosowaniu sztucznej inteligencji w biznesie.  Z niej dowiesz się nie tylko jak usprawnić procesy, ale także zwiększyć oszczędności w firmie.

Materiał zewnętrzny

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top