Opinia publiczna od wielu lat ma kluczowe znaczenie w kreowaniu nowych produktów, świadczeń bądź usług. Na szczęście w obecnych czasach da się zebrać opinie innych w szybszy i bardziej wydajny sposób. Do tego celu najczęściej wykorzystuje się specjalne ankiety, dzięki którym możemy nawet otrzymać atrakcyjne nagrody. Trzeba jednak uważać, aby korzystać tylko z zaufanych narzędzi. Jakie zatem jest znaczenie opinii publicznej? Podpowiadamy.
Co to jest opinia publiczna?
Obecnie za terminem „opinia publiczna” kryje się emocjonalna i merytoryczna reakcja ludzi na wszelkie działania polityczne i społeczna, a więc na sprawy najwyższej wagi. To niezwykle istotne, aby mieć świadomość społecznego odbioru, ponieważ to na jego podstawie ludzie wiążą się z określonymi poglądami. To sprawia, że polityka musi uwzględniać opinię publiczną. Warto dodać, że metody badawcze wykorzystywane są nie tylko w działalnościach społecznych, ale także w sprawach rynkowych i konsumpcyjnych.
Co istotne, opinia publiczna może być ogólna – wtedy też liczy ogólne wrażenia odnoszące się do dowolnego zagadnienia – i jeśli utrzymuje się przez dłuższy czas, uznaje się ją za ideologię. Drugim rodzajem są jednostkowe przekonania, które pozostają zmienne. W każdym wypadku, aby przeprowadzić skuteczne badanie opinii, musi być skonkretyzowany problem, a także określona grupa wyrażająca opinię na jego temat.
Jakie są rodzaje badań opinii publicznej?
Można wyróżnić trzy podstawowe rodzaje takich badań. Pierwsze z nich to badania ciągłe. Wykonywane są one ze stałą częstotliwością – najczęściej raz w tygodniu lub raz na miesiąc. W ten sposób bada się nastroje społeczne, poparcie dla prezydenta. W naszym kraju badań zachowań i postaw społecznych dokonuje CBOS, w trzecim tygodniu każdego miesiąca.
Z kolei badania okresowe wykonuje się raz na kwartał lub raz w roku. Przykładami takich badań są między innymi: badanie zaufania do instytucji publicznych, takich jak Senat, Sejm, Policja, Kościół oraz badania towarzyszące wyborom prezydenckim czy parlamentarnym – z częstotliwością zależną od kadencyjności tych organów.
Ostatnim typem są badania doraźne. Realizowane są nieregularnie, najczęściej wtedy, gdy zaistnieje takie zdarzenie, o którego cenę prosi się jednostki interesującej badacza populacji. Przykładem takich badań mogą być: badania opinii telewidzów po ważnej debacie politycznej, ocena społeczna istotnych decyzji politycznych i gospodarczych, opinie wyrażone przez konsumentów na temat akcji promocyjnej.
Materiał zewnętrzny