Inwestycje

Jest przetarg na nowy przebieg DK9. Nowa droga połączy S74 z A4

nowa droga dk9 budowa

Nowy odcinek DK9, mający około 60 km, połączy drogę ekspresową S74 w okolicach Tarnobrzega z węzłem Rzeszów Zachód na autostradzie A4.

Inwestycja ta ma na celu usprawnienie transportu północ-południe w regionie, odciążenie obszarów zabudowanych oraz poprawę płynności ruchu, szczególnie na trasie Rzeszów-Radom i dalej w kierunku Warszawy.

Projekt podzielony jest na trzy główne odcinki:

  • Odcinek od S74 do obwodnicy Nowej Dęby (ok. 19 km),
  • Odcinek od obwodnicy Nowej Dęby do obwodnicy Kolbuszowej (ok. 11 km),
  • Odcinek od obwodnicy Kolbuszowej do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (ok. 14 km).
nowa dk 9 budowa

Grafika GDDKiA

Przetarg, który obejmuje prace przygotowawcze, został ogłoszony z terminem składania ofert do 31 października. Prace dotyczące wykonania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) oraz materiałów niezbędnych do uzyskania decyzji środowiskowej (DŚU) podzielono na trzy części, odpowiadające poszczególnym odcinkom nowej DK9. Wykonawcy mogą składać oferty na jeden, dwa lub wszystkie odcinki.

Oferty będą oceniane na podstawie kilku kryteriów, w tym ceny (60%) oraz doświadczenia projektowego (40%). Wymagania dotyczące doświadczenia obejmują głównego projektanta drogowego (20%), zespół geologiczny (10%) oraz zespół środowiskowy (10%).

Nowa DK9 ma odciążyć istniejące trasy, które obecnie nie mogą być rozbudowane z powodu dużego natężenia ruchu (do 33 tys. pojazdów dziennie na niektórych odcinkach) oraz zagospodarowania terenu wokół istniejącej drogi. Analizy techniczne i środowiskowe w ramach przetargu pozwolą ustalić optymalny przebieg nowych odcinków i wprowadzić rozwiązania ułatwiające połączenie z sąsiednimi trasami oraz odpowiednią obsługę terenów przyległych.

Ważnym elementem projektu są również obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, które powstaną w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

Obwodnice te, w połączeniu z nowym odcinkiem DK9, mają na celu odciążenie terenów zabudowanych oraz poprawę płynności ruchu tranzytowego, który przejmuje DK9 z drogi ekspresowej S7. Dzięki nowemu przebiegowi trasy poprawi się transport nie tylko w kierunku Rzeszowa, ale również do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku.

Dalsze prace przygotowawcze, w tym opracowanie Koncepcji programowej, będą realizowane na podstawie dokumentacji projektowej i decyzji środowiskowej. Realizacja inwestycji ma także na celu eliminację tzw. wąskich gardeł na drodze, które powodują spowolnienie ruchu, oraz poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu.

Obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, które uzupełniają nową DK9, są już na etapie projektowym, a dokumentacja dla tych projektów jest przygotowywana na podstawie wcześniejszych umów.

Zakończenie prac przygotowawczych dla obwodnic planowane jest na IV kwartał 2025 roku.

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top