Trzy podkarpackie miasta – Łańcut, Lesko i Tyczyn będą miały obwodnice.
W poniedziałek podpisane zostały umowy na dofinansowanie tych inwestycji z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD). W sumie samorząd województwa, który będzie realizował obwodnice, otrzymał ponad 148 mln zł dofinansowania.
Umowy na dofinansowanie zostały podpisane w poniedziałek w Łańcucie. Jak podkreślił obecny na miejscu wiceminister infrastruktury Rafał Weber, obwodnice odgrywają kluczową rolę w transporcie drogowym.
„Z jednej strony pozwalają kierowcom w sposób niezakłócony, bez korków przejechać dany odcinek drogi, a z drugiej strony dają ogromną ulgę, czystsze powietrze, mniej hałasu i większe bezpieczeństwo drogowe mieszkańcom danej miejscowości, na terenie której budowana jest obwodnica” – mówił.
Weber przypomniał, że kwota przydzielona Podkarpaciu z RFRD jest jedną z największych w kraju.
Natomiast marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl zwrócił uwagę, że w regionie konieczne jest łączenie autostrady, drogi ekspresowej S19 z pozostałą infrastrukturą drogową, w tym z obwodnicami miast. „Musimy wyznaczać cele, które są najważniejsze. Jak się wyznaczy cel, to sprawa jest już prosta, ale trudniej znaleźć źródła finansowania, i tu z pomocą przychodzi strona rządowa” – dodał.
Marszałek zaznaczył, że każda nowa inwestycja drogowa nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale także otwiera nowe możliwości w sferze rozwoju turystyki i gospodarki.
Obwodnica Łańcuta
Jedną z inwestycji, która otrzymała dofinansowanie z RFRD (w kwocie ponad 32,5 mln zł) jest obwodnica Łańcuta, która będzie miała 3,4 km i będzie fragmentem drogi wojewódzkiej nr 877. Jej początek przewidziano na istniejącym rondzie na skrzyżowaniu autostrady A4 z drogą wojewódzką nr 877 w miejscowości Wola Dalsza, natomiast koniec na skrzyżowaniu (rondzie) drogi krajowej nr 94 z ulicą Graniczną na granicy Łańcuta i Głuchowa. Inwestycja ma powstać do 2024 r.
Obwodnica Leska
Druga dofinansowana inwestycja to obwodnica Leska, która powstanie w ciągu drogi wojewódzkiej 894. Kwota dofinansowania wyniosła 100 mln zł, a całkowity koszt realizacji zadania oszacowano wstępnie na 182 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w 2026 r. Droga ma mieć ok. 3,7 km i swój początek w miejscowości Postołów na drodze krajowej nr 84, natomiast koniec na istniejącej drodze wojewódzkiej nr 894 w miejscowości Huzele. W ramach obwodnicy ma powstać również most na Sanie.
Obwodnica Tyczyna
Dofinansowanie otrzymała również obwodnica Tyczyna, która będzie częścią drogi wojewódzkiej 878. Szacunkowy koszt zadania to 22 mln zł, a dofinansowanie wynosi 15,6 mln zł. Obwodnica ma powstać do 2026 r. Trasa będzie miała ok. 1,5 km długości. Początek planowanej drogi przewidziano na istniejącym skrzyżowaniu dw 878 z ul. Orkana, natomiast koniec na skrzyżowaniu z ulicą Mokra Strona. Planowana jest budowa dwóch mostów – przez Strug i Hermanówkę.
(PAP)