Zakończyła się pierwsza tura konsultacji społecznych dotyczących projektu budowy linii kolejowej nr 58 Łętownia – Rzeszów.
Będzie to część magistrali, która połączy Warszawę i Centralny Port Komunikacyjny m.in. ze Stalową Wolą, Rzeszowem, a docelowo z Sanokiem. Inwestycja jest na etapie prac przygotowawczych.
Przedstawione mieszkańcom i samorządowcom wstępne rozwiązania budziły dużo zastrzeżeń. Np. Rada Gminy Nowa Sarzyna negatywnie zaopiniowała warianty przebiegu trasy na tym terenie.
W uchwale podkreślono, że wiążą się z koniecznością wyburzenia wielu budynków i wysiedlenia ich mieszkańców. Radni z Nowej Sarzyny postulują też budowę przystanku kolejowego w ich gminie na trasie nowej linii.
Przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego podkreślają, że propozycje przebiegu linii Łętownia – Rzeszów mają wstępny charakter. Zebrane uwagi zostaną wykorzystane w dalszych pracach. Ich efekty będą przedstawione podczas drugiej tury negocjacji społecznych wiosną przyszłego roku.
Linia kolejowa nr 58 Łętownia – Rzeszów
Budowa linii Łętownia – Rzeszów ma ruszyć za 2 lata, a jej zakończenie planowane jest pod koniec 2027 roku. Będzie to kolej dużych prędkości do 250 km/godz, ale mają tam jeździć także pociągi regionalne i towarowe.
Po wybudowaniu odcinka Łętownia – Rzeszów podróż z Rzeszowa do Warszawy ma trwać niewiele ponad 2 godziny.
źródło: PR Rzeszów