S19/Rzeszów-Babica. Na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe-Babica prowadzone są roboty ziemne i prace przy obiektach inżynierskich.
Trwa też montaż Karpatki, maszyny TBM, która wydrąży tunelu o długości 2,3 km.
Tunel na tym odcinku S19 drążony będzie przez maszynę o długości 112 m i średnicy tarczy 15,2 m. Karpatka, bo taką nazwę nosi maszyna, transportowana była z Hiszpanii w elementach.
Tunel S19 Rzeszów-Babica
Na całej długości tunelu znajdą się 32 punkty alarmowe, 28 nisz ratunkowych i 28 hydrantów. Tunel będzie wyposażony w wentylację poprzeczną. Dopływ świeżego powietrza będzie odbywał się od dołu na całej długości tunelu, a odprowadzanie zużytego powietrza będzie się odbywało specjalnymi portalami.
W ramach inwestycji – oprócz tunelu – powstanie również sześć estakad, dwa wiadukty, bezkolizyjny przejazd w ciągu drogi krajowej nr 19 oraz przejazd pod trasą S19.
Na odcinku od Rzeszowa do Babicy wybudowane będą trzy przejścia dla zwierząt.
W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) Lutoryż oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Ten fragment S19 realizowany jest w systemie „projektuj i buduj”. Wykonawca – konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción – opracował dokumentację techniczną, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i prowadzi już roboty budowlane.
Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł. Zakończenie prac zaplanowano na 2026 r.