Inwestycje

Kiedy planowane jest otwarcie odcinka drogi S19 Rzeszów-Babica?

s19 rzeszów babica otwarcie
fot. GDDKiA

Odcinek drogi ekspresowej S19 Rzeszów-Babica ma zostać oddany do użytku w styczniu 2028 roku.

Tak zapowiedział Marek Ustrobiński, szef rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Większość drogi może być gotowa już w przyszłym roku, jednak inwestycja obejmuje również budowę tunelu, którego wiercenie dopiero się rozpoczęło.

Obecnie prace postępują wolno, ponieważ maszyna o nazwie Karpatka przesuwa się z prędkością około 2 metrów dziennie, układając jeden żelbetowy krąg zabezpieczający tunel.

Sławomir Marczak z Mostostalu Warszawa wyjaśnił, że pierwsze fragmenty tunelu muszą być specjalnie zabezpieczone ze względów technologicznych.

Plan zakłada, że maszyna przyspieszy i zakończy wiercenie tunelu za 20 miesięcy, mimo że prace opóźniły się o rok z powodu wykrycia gazu ziemnego w odwiertach.

Karpatka (TBM), pracująca w Babicy, ma ponad 100 metrów długości i wierci otwór o średnicy 15 metrów, jednocześnie układając jego obudowę. Maszyna waży 4,5 tysiąca ton.

W Lutoryżu, na przyszłym Miejscu Obsługi Podróżnych, powstała fabryka produkująca elementy żelbetonowych kręgów zabezpieczających ściany tunelu. Konieczne jest wyprodukowanie 22 tysięcy takich elementów, z których każdy waży 14 ton, a jeden krąg składa się z 10 elementów.

otwarcie s19 rzeszów babica gotowy

fot. GDDKiA

S19 Rzeszów Południe – Babica

Kontrakt realizuje konsorcjum firm Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Construccion S.A. Umowę podpisano w lipcu 2020 roku, a w kwietniu 2022 r. rozpoczęły się roboty budowlane. Zakończenie prac planowane jest w styczniu 2028 r.

W ramach inwestycji powstanie węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości 2,3 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.

W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów i Barwinek) oraz dwóch lądowisk dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).

Aktualnie wykonawca prowadzi roboty we wszystkich branżach czyli drogowej, mostowej oraz tunelowej. W branży drogowej zaawansowanie prac wynosi 57 proc. Realizowane są roboty ziemne (wykopy i nasypy) oraz układane są warstwy konstrukcyjne na trasie głównej i dodatkowych jezdniach. Trwają prace mostowe, których zaawansowanie wynosi 76 proc. Najbardziej zaawansowane są roboty na estakadach w Racławówce, Mogielnicy i Lutoryżu, gdzie wykonano już ustroje nośne. Aktualnie trwają tam prace związane z wykonaniem wyposażenia obiektów. Portal południowy tunelu wykonany został w 100 proc., a portal północny w 80 proc. W zakładzie prefabrykacji kontynuowana jest produkcja prefabrykowanych segmentów obudowy tunelu.

Aktualne ogólne zaawansowanie robót to ok. 40 proc.

Via Carpatia

To kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw – podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.

W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. Połączyliśmy nie tylko stolice województwa podkarpackiego i lubelskiego. Mieszkańcy Podkarpacia zyskali również szybkie połączenie z Warszawą poprzez S19 i S17, a kierowcy z woj. lubelskiego z autostradą A4. Kolejne 79,3 km trasy Via Carpatia są w realizacji, czyli w budowie, na etapie uzyskiwania decyzji ZRID lub opracowywania dokumentacji do ZRID. Dodatkowo, rozbudowywany o dodatkową jezdnię jest prawie 14-kilometrowy odcinek między węzłami Sokołów Małopolski Północ – Jasionka. Natomiast przed podpisaniem umowy jest ostatni odcinek S19 w naszym regionie, między Jawornikiem a Lutczą, którego częścią będzie najdłuższy tunel w naszym województwie, o długości prawie 3 km.

Tak przedstawia się aktualny stan jej realizacji w naszym województwie:

  • 81,8 km – oddane do ruchu (odcinki Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),
  • 79,3 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka oraz w systemie Projektuj i buduj: Lutcza – Domaradz, Domaradz – Krosno, Dukla – Barwinek),
  • 5,2 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza).
Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top