Inwestycje

Newag zakończył dostawy 8 pociągów elektrycznych Impuls 2 dla woj. podkarpackiego

podkarpacka kolej aglomeracyjna pociąg newag impuls rzeszów
Fot. Dariusz Kapała

Nowosądecki producent taboru kolejowego, Newag zakończył dostawy ośmiu pociągów elektrycznych Impuls 2 dla województwa podkarpackiego. Kupiono je w ramach budowy wokół Rzeszowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej.

Jak poinformowała spółka w piątek, dostawa ośmiu trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) dla Podkarpacia została ukończona w ubiegłym tygodniu. Przypomniano, że zadanie zrealizowano w ramach kontraktu zawartego w lipcu zeszłego roku – samorząd województwa zamówił wtedy w Newagu osiem elektrycznych pociągów Impuls 2 oraz dwa spalinowe dwuczłonowe zespoły trakcyjne 222Ma.

Wartość umowy wyniosła łącznie 195,8 mln zł, z czego ok. 76 mln zł to dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodziła z budżetu województwa. Oprócz tego z budżetu województwa za prawie 35 mln zł opłacona zostanie obsługa serwisowa, naprawcza i utrzymanie nowych pociągów w kolejnych latach.

Jak zapowiadały w zeszłym roku władze województwa, pojazdy zostały zakupione w ramach budowy wokół Rzeszowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. Nowe pociągi będą kursować na liniach PKA w relacjach m.in. Rzeszów-Dębica, Rzeszów-Przeworsk czy Rzeszów-Kolbuszowa. Po wybudowaniu w 2023 r. linii kolejowej do lotniska w Jasionce, zostaną skierowane także na tę trasę.

EZT Impuls 2 jest sztandarowym produktem nowosądeckiej firmy, wywodzącym się z rodziny pojazdów Impuls pierwszej serii. Wyróżnia się funkcjonalnością oraz zastosowaniem zaawansowanych rozwiązań konstrukcyjnych. Projektując pociąg konstruktorzy szczególną uwagę zwrócili na bezpieczeństwo. Prędkość eksploatacyjna Impulsów wynosi 160 km/h.

Wersja trójczłonowa dla woj. podkarpackiego ma blisko 60 metrów długości i mieści 138 osób na miejscach siedzących. Jest przystosowana dla osób niepełnosprawnych. Pociągi wyposażono m.in. w zintegrowany system informacji pasażerskiej z zewnętrznymi tablicami LED oraz w przystankowy system informacji komunikacji miejskiej, a także klimatyzację, specjalne miejsca do przewożenia rowerów i wifi.(PAP)

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top