Jasło/Obwodnica. W tym tygodniu ogłoszony zostanie przetarg na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Jasła w ciągu DK73.
Jest to trzecie zadanie realizowane w ramach Programu budowy 100 obwodnic (PB100) na Podkarpaciu.
Obwodnica Jasła to ważna inwestycja, mająca na celu poprawę przepustowości i bezpieczeństwa na drodze krajowej DK73, która pełni kluczową rolę w systemie komunikacyjnym kraju, łącząc północ z południem.
Projekt obejmuje budowę drogi o długości 9,7 km, w tym 6,7 km na nowym odcinku i 3,1 km modernizacji istniejącej trasy. Powstanie również łącznik do Jasła o długości 0,4 km oraz liczne obiekty inżynieryjne, takie jak skrzyżowania, chodniki, ścieżki rowerowe, a także elementy ochrony środowiska i miejsca do ważenia pojazdów.
Powstaną również obiekty inżynierskie, skrzyżowania jednopoziomowe i drogi dojazdowe dla zapewnienia połączeń lokalnych. Wybudowane zostaną chodniki, ścieżki rowerowe, urządzenia ochrony środowiska oraz miejsca do kontroli i ważenia pojazdów. Przebudowana zostanie także infrastruktura techniczna.
Początek inwestycji zlokalizowany jest na istniejącej drodze krajowej nr 73, zaś koniec obwodnicy na drodze krajowej nr 28 za Jasłem w kierunku Nowego Sącza.
Projekt, który przewiduje ukończenie prac w ciągu 56 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych), ma na celu zmniejszenie natężenia ruchu w centrum Jasła oraz zwiększenie bezpieczeństwa i płynności przejazdów.
Obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta, poprawiając jakość życia mieszkańców i usprawniając komunikację dla kierowców poruszających się na trasach północ-południe. Ważnym aspektem projektu jest też jego strategiczne położenie, ponieważ DK73 prowadzi do kluczowych przejść granicznych z Ukrainą i Słowacją, odgrywając istotną rolę w ruchu międzynarodowym.
Inwestycja w obwodnicę Jasła to część szerszego programu rządowego, obejmującego osiem nowych projektów drogowych na Podkarpaciu.
Oprócz obwodnicy Jasła, do realizacji skierowano m.in. obwodnice Sanoka, Nowej Dęby, Kolbuszowej, Miejsca Piastowego, Przemyśla, Brzostku i Kołaczyc. Wszystkie te drogi mają poprawić bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców, redukując ruch tranzytowy w miastach i miasteczkach.
rto
16 września 2024 at 13:04
10 razy bardziej potrzebna jest obwodnica w kierunku wschodnim na Krosno niż ta na Gorlice.