GDDKiA ogłosiła przetarg na wykonanie Koncepcji Programowej dla obwodnic: Jasła, Pilzna, Brzostka i Kołaczyc w ciągu drogi krajowej nr 73. Termin składania ofert mija 8 czerwca br.
Nowe obwodnice, o łącznej długości ponad 25 km, powstaną w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Prace koncepcyjne
Ogłoszony przetarg dotyczy wykonania Koncepcji Programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym dla obwodnic: Jasła, Pilzna, Brzostka i Kołaczyc w ciągu DK73. Koncepcja Programowa doprecyzuje przyjęte wstępnie rozwiązania projektowe poszczególnych obwodnic, w tym przedstawi wariantowe rozwiązania skrzyżowań, obiektów inżynierskich, a także sposobu zabezpieczenia posadowienia nasypu drogowego. Jej celem będzie umożliwienie ustalenia ostatecznych rozwiązań projektowych i technologii realizacji. Uściśli także zakres rzeczowy i finansowy inwestycji, czyli określi założenia dla jej realizacji w systemie Projektuj i Buduj. Przyszli wykonawcy będą zobowiązani w pierwszej kolejności do opracowania projektu budowlanego, a następnie do zrealizowania obwodnicy.
Zakres inwestycji
Obwodnica Pilzna będzie drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2,6 km wraz ze skrzyżowaniami jednopoziomowymi (ronda), odcinkami dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległego terenu, obiektami inżynierskimi (jeden most, jeden wiadukt), urządzeniami ochrony środowiska, oświetleniem drogowym, urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Obwodnica Brzostka i Kołaczyc będzie drogą klasy GP o długości ok. 13,4 km, wraz ze skrzyżowaniami jednopoziomowymi (ronda), odcinkami dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległego terenu, obiektami inżynierskimi (osiem mostów i jeden wiadukt), urządzeniami ochrony środowiska, oświetleniem drogowym, urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Obwodnica Jasła będzie drogą klasy GP o długości ok. 9,1 km, w tym 6,6 km drogi po nowym śladzie oraz 2,5 km rozbudowy istniejącej DK73, wraz ze skrzyżowaniami jednopoziomowymi (ronda), odcinkami dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległego terenu, obiektami inżynierskimi (jeden most, dwa wiadukty), urządzeniami ochrony środowiska, oświetleniem drogowym, urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Cel inwestycji
Podstawowym celem budowy obwodnic: Jasła, Pilzna, Brzostka i Kołaczyc jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miejscowości. Inwestycje poprawią również warunki i bezpieczeństwo jazdy dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. DK73 prowadzi bowiem ruch pojazdów zarówno z kierunku autostrady A4 i drogi krajowej nr 94, ale także tych włączających się do drogi krajowej nr 73, która przejmuje ruch z południowej części regionu.
Przebieg DK73 łączy korytarz transportowy DK94/A4 z drogą krajową nr 28, stanowiącą główny kręgosłup komunikacyjny południowej części województwa podkarpackiego i małopolskiego. Dzięki realizacji obwodnic nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, ograniczona zostanie emisja spalin i hałas. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Program budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim
W ramach rządowego Programu na Podkarpaciu powstanie łącznie osiem obwodnic:
- Kolbuszowej w ciągu DK9
- Nowej Dęby w ciągu DK9
- Miejsca Piastowego w ciągu DK28
- Pilzna w ciągu DK73
- Brzostka i Kołaczyc w ciągu DK73
- Jasła w ciągu DK73
- Przemyśla w ciągu DK28/77
- Sanoka w ciągu DK84 – II etap
Poza obwodnicami Jasła, Pilzna, Brzostka i Kołaczyc, na etapie przetargu jest także obwodnica Nowej Dęby oraz II etap obwodnicy Sanoka. Natomiast dla obwodnic: Kolbuszowej, Przemyśla i Miejsca Piastowego, podpisaliśmy umowy na opracowanie dokumentacji projektowej (Studium korytarzowe (SK), Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiały do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).
W ramach rządowego Programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.
źródło: GDDKiA