Lesko/Obwodnica. Zarząd województwa zdecydował o przebiegu obwodnicy Leska.
Z trzech proponowanych rozwiązań wybrano Wariant drugi.
Władysław Ortyl, marszałek Podkarpacia zapewnia, że decyzję o wyborze przebiegu planowanej obwodnicy Leska w ciągu drogi wojewódzkiej nr 894 podjęto po głębokiej i precyzyjnej analizie.
Podkreśla, że wybór wariantu drugiego jest najmniej kłopotliwy. Może wiązać się z wyburzeniem tylko 3 budynków. Prowadzone są jeszcze analizy, by było ich mniej.
Droga o długości ponad czterech kilometrów ma zaczynać się w Postołowie, a kończyć za mostem w Huzelach. Pozwoli ominąć główne rondo w Lesku i kilka skrzyżowań. Mieszkańcy twierdzą jednak, że będzie dla nich uciążliwa i nie odciąży centrum miasta.
Samorząd województwa przekonuje z kolei, że nowa trasa ułatwi przejazd, także turystom. Stworzy też szansę na inwestycje.
Samorząd województwa pozyskał na budowę obwodnicy 100 milionów zł z Rządowego Programu Rozwoju Dróg. Sejmik zabezpieczył na ten cel 82 mln zł.
Obwodnica Leska – Wariant nr 2 – podstawowe informacje:
- długość odcinka: ok 4,5 km,
- łączna liczba obiektów inżynierskich: 4 szt.,
- liczba kolizji z obiektami mieszkalnymi 3 szt.
- długość przebiegu przez obszary Natura 2000 Dorzecze Górnego Sanu: 321 m,
- długość przebiegu przez tereny chronione przyrodniczo Wschodniobeskidzki Obszar chronionego krajobrazu: 2493 m,
- długość odcinków o pochyleniu niwelety powyżej 3%: 0 m
- prowadzenie trasy przy wykorzystaniu istniejących dróg publicznych [m]: ok. 540 m
Wybrany wariant pozwala na budowę drogi o płaskim pochyleniu bez długich podjazdów na wzniesienia, ma to korzystny wpływ na bezpieczeństwo poprzez dobrą widoczność na drodze. Nie ingeruje w obiekty zabytkowe i stanowiska archeologiczne.
Na całej trasie należy wykonać tylko 4 obiekty inżynierskie, co jest najmniejszą liczbą spośród trzech wariantów, prowadzi to do zminimalizowania kosztów inwestycji, a także zminimalizowania kosztów utrzymania w przyszłości drogi i obiektów inżynierskich.
Wariant wskazany przez zarząd jest rozwiązaniem najlepiej dostosowanym do istniejącego terenu i jego składników, a także najmniej kolizyjnym. Wybór ten jest także rozwiązaniem najlepiej dostosowanym do istniejącego krajobrazu oraz najmniej ingerującym w teren Natura 2000, ale znacząco ingeruje w zakres Obszaru Chronionego Krajobrazu.
źródło: PR Rzeszów/Samorząd Podkarpacki
lol
5 kwietnia 2023 at 12:02
To jest dojazd do terenow inwestycyjnych w Bieszczadach.Lobby wygrywa.Wladza i tak zrobila swoje a negocjacje z mieszkancami to tylko zaslona dymna. Obwodnica Leska powinna przebiegac w ciagu drogi krajowej w kierunku na Ustrzyki Dolne i na Ukraine, bo tam zapewne wkrotce nasili sie ruch. Ale biznes na turystach jest wazniejszy niz interes mieszkancow Leska.
Kiks
10 kwietnia 2023 at 22:41
Po pierwsze nie jest to obwodnica Leska bo wcale nie omija miasta tylko jedna dzielnice Posada Leska , przez która i tak juz wiedzie droga. Po drugie przebiega przez teren natura 2000. Po trzecie pod przykrywka obwodnicy chca wybudować droge dojazdowa do terenow inwestycyjnych.