Inwestycje

Rozpoczęła się budowa 10 km odcinka S19 Krosno-Miejsce Piastowe. Kiedy będzie gotowy?

s19 krosno miejsce piastowe
fot. GDDKiA

S19 Krosno-Miejsce Piastowe. Ponad 365 mln zł kosztować będzie ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 między węzłami Krosno i Miejsce Piastowe.

Trasa, która będzie częścią szlaku Via Carpatia, ma być gotowa w III kwartale 2025 r.

W piątek w Krościenku Wyżnym uroczyście zainaugurowano rozpoczęcie prac budowlanych. W wydarzeniu wziął udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

„Obiecaliśmy Polakom, mieszkańcom Podkarpacia, że Via Carpatia zostanie wybudowana. I co się dzieje? Wybudowaliśmy już odcinek między Rzeszowem a Lublinem. Trwają pracę, które mają na celu realizację tej inwestycji między Lublinem a Białymstokiem” – powiedział Adamczyk. Jak ocenił, Via Carpatia będzie „swoistym silnikiem rozwoju gospodarczego” regionów wschodniej Polski.

Minister infrastruktury przypomniał, że kilka tygodni temu na Podkarpaciu odbył się Dialog Wysokiego Szczebla dla Ukrainy, w którym uczestniczyli reprezentanci 23 krajów. Potwierdzili oni, jak mówił Adamczyk, że Via Carpatia musi powstać. „Mówili, że jest to jeden z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w dzisiejszym świecie” – powiedział szef MI. Wyraził przy tym opinię, że szlak będzie miał znaczenie nie tylko gospodarcze, ale również obronne.

Na miejscu obecny był również wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Podał dane, z których wynika, że budowa szlaku od Rzeszowa do granicy ze Słowacją w Barwinku (ok. 80 km) kosztować będzie prawie 13 mld zł. „Mamy ambicję poprawy jakości dróg w całej Polsce, także w tych regionach, w których wcześniej nie inwestowano, jak tutaj na Podkarpaciu” – podkreślił Weber.

Wicepremier, minister aktywów państwowych Jacek Sasin skierował list do uczestników uroczystości. Podkreślił w nim, że budowa dróg jest wizytówką każdego kraju. „Drogi stanowią krwioobieg, którym każdego dnia przemieszczają się ludzie i towary” – napisał Sasin.

Jak poinformowała PAP rzeczniczka prasowa rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Krosno do węzła Miejsce Piastowe realizowany jest w systemie „projektuj i buduj”. „Wykonawca, konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones, opracował już dokumentację techniczną, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a teraz rozpoczyna prace budowlane” – dodała.

Po zakończeniu budowy do zadań wykonawcy należeć będzie opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.

Jak podała Rarus, na budowie zostało przeprowadzone już rozpoznanie saperskie terenu, niezbędne inwentaryzacje i obserwacje przyrodnicze. „Trwają archeologiczne badania wykopaliskowe na ostatnim stanowisku w Miejscu Piastowym. Prace na pozostałych dwóch stanowiskach, które wskazał konserwator zabytków, zostały zakończone. Wykonawca oraz Lasy Państwowe zakończyli wycinkę terenów zadrzewionych” – wymieniła przedstawicielka GDDKiA.

Wykonawca buduje już drogi technologiczne wzdłuż trasy, a także prowadzi pierwsze roboty ziemne, czyli odhumusowanie terenu. Rozpoczęły się również roboty rozbiórkowe budynków mieszkalnych kolidujących z budowaną trasą.

W ramach zadania powstaną m.in. dwa węzły drogowe Krosno i Miejsce Piastowe. Węzeł Krosno połączy drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 i drogą powiatową nr 1973R, natomiast węzeł Miejsce Piastowe stanowić będzie połączenie z drogą krajową nr 28. Zakres prac obejmie także budowę obiektów inżynierskich, w tym dziewięciu mostów, trzech wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, czterech wiaduktów nad drogą ekspresową, trzech przejść dla zwierząt oraz trzech przepustów pod trasą główną. W miejscowości Widacz droga ekspresowa poprowadzona zostanie wiaduktem nad linią kolejową nr 108 relacji Stróże – Krościenko.

Rarus zaznaczyła, że odcinek drogi ekspresowej S19 Krosno – Miejsce Piastowe przebiega przez tereny płaskie, wykorzystywane w dużej mierze rolniczo. „Na południowej części odcinka występują tereny bardziej zróżnicowane morfologicznie, gdzie trasa przecina liczne kotliny i doliny rzeczne. Pod względem geologicznym obszar inwestycji charakteryzuje się skomplikowaną budową związaną z występowaniem utworów fliszu karpackiego. W rejonie projektowanej inwestycji występuje teren predysponowany osuwiskowo” – podała rzeczniczka.

Droga ekspresowa S19 to element łączącego Europę Północną i Południową międzynarodowego szlaku Via Carpatia, który prowadzić będzie od Litwy do Grecji.

W Polsce trasa ta będzie miała ok. 700 km długości i połączy m.in. miejscowości: Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa). Oprócz S19 w jej skład wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61 i S16.

W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Obecnie kierowcy korzystają w regionie z niemal 82 km tej trasy. Prawie 73 km jest w realizacji, a ponad 11,6 km w przygotowaniu.

  • 81,8 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),
  • 72,9 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Krosno – Miejsce Piastowe oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica – Jawornik, Domaradz – Krosno, Miejsce Piastowe – Dukla, Dukla – Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka),
  • 11,6 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz).

(PAP)

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top