Inwestycje

Rozpoczyna się montaż maszyny TBM. Wydrąży tunel na S19 Rzeszów-Babica

s19 rzeszów babica tbm tunel
fot. Mostostal Warszawa

S19 Rzeszów-Babica/TBM. Jeszcze w tym miesiącu rozpocznie się montaż maszyny TBM, która wydrąży ponad 2-km tunel w ramach budowy odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe-Babica.

„Karpatka”, bo taką nazwę wybrali w głosowaniu internauci, ma mieć 112 m długości i będzie ważyć 4 tys. ton.

Jak poinformował w piątek wykonawca odcinka S19, konsorcjum firm Mostostalu Warszawa i Acciona Construcción, ostatnie elementy maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine) dotarły już na plac budowy w Babicy. Jeszcze w tym miesiącu rozpocznie się składanie maszyny w segmenty.

Po złożeniu maszyna będzie ważyła 4 tys. ton i osiągnie 112 metrów długości. Tarcza drążąca „Karpatki” ma 15,2 m; będzie zasilana prądem, który wystarczyłby na zasilenie 25-tysięcznego miasteczka. Maszyna będzie wiercić dziennie ok. 10 tunelu.

Przy składaniu maszyny będą wykorzystywane specjalne żurawie gąsienicowe o udźwigu od 300 do 650 ton. Jak podkreśliło konsorcjum w komunikacie, tunel wykonywany będzie w najnowocześniejszej dostępnej technologii, czyli przy użyciu sprzętu TBM, a nie metodą górniczą. „Pozwala to na wykonanie prac szybciej i znacznie bezpieczniej” – dodano w informacji.

Jak zaznaczył wiceprezes Mostostalu Warszawa Jorge Calabuig Ferre, budowa podkarpackiego odcinka drogi ekspresowej S19 od Rzeszowa do Babicy jest najbardziej zaawansowanym zadaniem, które realizuje spółka dla GDDKiA. „Skala budowy, technologia, know-how i specjalistyczny sprzęt TBM jest nieporównywalny z większością inwestycji projektowanych i realizowanych obecnie w Polsce” – dodał, cytowany w komunikacie.

Tunel na S19 Rzeszów-Babica

Na całej długości tunelu znajdą się 32 punkty alarmowe, 28 nisz ratunkowych i 28 hydrantów. Tunel będzie wyposażony w wentylację poprzeczną. Dopływ świeżego powietrza będzie odbywał się od dołu na całej długości tunelu, a odprowadzanie zużytego powietrza będzie się odbywało specjalnymi portalami.

W ramach inwestycji – oprócz tunelu – powstanie również sześć estakad, dwa wiadukty, bezkolizyjny przejazd w ciągu drogi krajowej nr 19 oraz przejazd pod trasą S19. Na odcinku od Rzeszowa do Babicy wybudowane będą trzy przejścia dla zwierząt.

Ten fragment S19 realizowany jest w systemie „projektuj i buduj”. Wykonawca – konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción – opracował dokumentację techniczną, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i prowadzi już roboty budowlane. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł. Zakończenie prac zaplanowano na 2026 r.

(PAP)

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top