S19. Zakończyły się testy maszyny TBM „Karpatka” przed rozpoczęciem drążenia tunelu na S19 Rzeszów Południe-Babica.
Uzyskano wszystkie wymagane zgody i dokumenty. Zamontowano niezbędne urządzenia, które umożliwią maszynie pracę w środowisku metanowym – tak poinformowała dzisiaj GDDKiA.
Decyzję o rozpoczęciu drążenia ponad dwukilometrowego tunelu podejmie firma Mostostal Warszawa, wykonawca odcinka drogi.
Prace nad tym tunelowym projektem miały rozpocząć się rok wcześniej, jednak w lipcu ubiegłego roku na budowie stwierdzono ulatnianie się metanu, co spowodowało konieczność dostosowania maszyny TBM oraz tymczasowe wstrzymanie prac. Obecnie wszystkie niezbędne urządzenia zostały zamontowane, co umożliwi maszynie Karpatka rozpoczęcie drążenia tunelu o długości 2255 metrów.
Tunel składać się będzie z dwóch naw, połączonych 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda nawierzchnia będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny. Budowa tunelu będzie realizowana metodą mechanicznego drążenia, gdzie maszyna TBM jednocześnie drąży podziemny obiekt i układa jego obudowę z żelbetowych pierścieni.
Prace budowlane na odcinku S19 Rzeszów Południe-Babica rozpoczęły się w kwietniu 2022 roku i są kontynuowane zgodnie z planem.
S19 Rzeszów Południe-Babica: zakres prac
W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988.
Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.
W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów i Barwinek) oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).
Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie Projektuj i buduj.
Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to 2 230 165 684,48 zł brutto.
Trasa będzie częścią szlaku Via Carpatia.