Inwestycje

Ruszył montaż Karpatki (TBM). Będzie drążyć tunel na S19 Rzeszów-Babica

s19 rzeszów babica tbm tunel karpatka
fot. GDDKiA

S19/Rzeszów-Babica. W ciągu roku prac na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe-Babica odhumusowany został już niemal cały plac budowy.

Obecnie prowadzone są roboty ziemne i prace przy obiektach inżynierskich. Ruszył też montaż Karpatki, maszyny TBM, która wydrąży tunelu o długości 2,3 km.

Jak poinformowała w piątek rzeczniczka prasowa rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, niemal dokładnie rok temu, 4 marca 2022 r., na placu budowy tego odcinka S19 symbolicznie wbito pierwszą łopatę.

„Prace rozpoczęły się od przeprowadzenia rozpoznania saperskiego terenu, niezbędnych inwentaryzacji, wycinki drzew, odhumusowania oraz prac archeologicznych. Wdrożona została także tymczasowa organizacja ruchu oraz wykonane zostały drogi dojazdowe do placu budowy” – przypomniała.

Jak podała Rarus, w branży drogowej w ramach robót przygotowawczych zrealizowano prawie cały zakres prac związanych ze zdjęciem warstwy urodzajnej ziemi. Wykonawca zrealizował w sumie blisko 490 000 m sześc. nasypów oraz ok. 780 000 m sześc. wykopów. Stan zaawansowania prac w branży drogowej to około 30 proc.

Rzeczniczka zaznaczyła, że w branży mostowej rozpoczęto wykonywanie większości obiektów inżynierskich.

„Zasadnicze prace skupione były na robotach związanych z wykonywaniem fundamentów oraz podpór. Największy stopień zaawansowania prac widać na wiaduktach drogowych, gdzie wykonano fundamenty, podpory, ścianę boczną oraz płytę pomostu” – powiedziała. Stan zaawansowania prac w branży mostowej to około 17 proc.

s19 rzeszów babica budowa via carpatia tunel

GDDKiA

W ramach odcinka S19 Rzeszów-Babica powstanie tunel o długości 2,3 km.

Jak podkreśliła Rarus, trwają roboty zarówno na portalu północ jak i południe.”Na portalu południowym wykonywane są wykopy oraz prace związane z wykonaniem zaplecza dla maszyny TBM, która dotarła na plac budowy pod koniec stycznia br.” – przypomniała.

Tunel na tym odcinku S19 drążony będzie przez maszynę o długości 112 m i średnicy tarczy 15,2 m. Karpatka, bo taką nazwę nosi maszyna, transportowana była z Hiszpanii w elementach. Wykonawca rozpoczął już montaż elementów maszyny w większe segmenty.

Rarus przypomniała, że do 15 marca trwa jeszcze przerwa zimowa. „Wykonawca, korzystając ze sprzyjających warunków pogodowych prowadzi jednak prace w ograniczonym zakresie. Warunki atmosferyczne pozwalają na wykonywanie w branży drogowej robót ziemnych oraz wzmacnianie podłoża” – dodała.

Natomiast w branży mostowej prowadzone są prace związane z wykonywaniem robót palowych, zbrojeniem i betonowaniem poszczególnych elementów konstrukcyjnych obiektów. W branży tunelowej, na portalu północnym wykonywane są ściany szczelinowe oraz pale wielkośrednicowe, a na południowym trwają prace przygotowawcze dla maszyny TBM.

Jak zaznaczyła Rarus, wykonawca prowadzi również prace spawalnicze tarczy TBM. „W ostatnich dniach wykonano element wzorcowy obudowy tunelu tj. pierścień (ring) składający się z 10 tubingów” – powiedziała.

rzeszów babica s19 tunel tbm karpatka budowa

GDDKiA

Odcinek S19 Rzeszów-Babica będzie miał ponad 10-kilometrów.

Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości 2,3 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.

W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) Lutoryż oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Wykonawcą odcinka jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł.

Zakończenie prac zaplanowano w 2026 roku.

(PAP)

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top