Inwestycje

Rzeszów: Projekt ustawy umożliwiający wprowadzenie w polskich miastach miejskiej kolejki naziemnej, np. monorail

Rzeszów: Projekt ustawy umożliwiający wprowadzenie w polskich miastach miejskiej kolejki naziemnej, np. monorail

Projekt zmian umożliwiających wprowadzenie w polskich miastach miejskiej kolejki naziemnej, np. monorail, został w poniedziałek zaprezentowany w Rzeszowie. Wiceminister sprawiedliwości Marcin Warchoł zapowiedział jego wysłanie do Rady Ministrów w ciągu kilku dni.

„Po raz pierwszy w historii naszego kraju prezentujemy projekt ustawy nie w resorcie, ale w mieście – w Rzeszowie, który to, dzięki swojemu prezydentowi, wizjonerowi i temu, który z tak wielką determinacją zabiegał o to (kolejkę monorail -PAP) od 10 lat, zasługuje na to, żeby mieć ten nowoczesny, sprawny, szybki, bezkolizyjny, ekologiczny środek transportu” – mówił w poniedziałek w rzeszowskim Ratuszu wiceminister Marcin Warchoł.

Chodzi o projekt noweli ustawy o transporcie kolejowym i niektórych innych ustaw, umożliwiający wprowadzenie w polskich miastach naziemnej kolejki miejskiej, jak np. jednoszynowej kolejki nadziemnej tzw. monorail. Prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc od około 10 lat zabiegał o budowę w mieście kolejki monorail, ale prace nad jej powstaniem wstrzymywał dotąd brak przepisów, które pozwalałyby uruchomić kolejkę na jednej szynie. W sprawie realizacji tej inwestycji w Rzeszowie samorząd miasta współpracował z Politechniką Warszawską.

Wiceminister zauważył, że w przypadku Rzeszowa są zarówno możliwości wprowadzenia takiej kolejki, są potrzeby społeczne, a także środki finansowe, ale brak jest przepisów umożliwiających wprowadzenie tego typu rozwiązań.

„Tymczasem prawo powinno podążać za postępem. Nie może być za nim krok, a co dopiero 10 lat, bo już 10 lat temu mówiło się o potrzebie tego typu rozwiązań. (…) Dlatego też, jako jeden z pierwszych projektów w Europie, właśnie w Rzeszowie proponujemy przygotowanie przepisów dla monoraila” – podkreślił Warchoł.

Dodał, że tego typu rozwiązania funkcjonują już np. w Azji, ale także w Niemczech.

Wśród plusów wprowadzenia monorail w mieście wymienił m.in. odciążenie dla tradycyjnych sieci komunikacyjnych; jest w stanie przewozić bardzo wielu pasażerów w krótkim czasie (około tysiąca osób w ciągu godziny), poprawia bezpieczeństwo – przewozi bowiem bezkolizyjnie, nie paraliżuje miasta, nie wnika w „tkankę miejską” – przy jego wprowadzaniu nie ma bowiem konieczności dużego przebudowywania miasta, jak np. przy budowie metra, a to z kolei wiąże się z szybkością realizacji projektu i ceną.

Dla przykładu podał, że według wyliczeń metro dla Krakowa kosztowałoby około 25 mld zł, gdy tymczasem monorail dla Rzeszowa to koszt około 500-600 mln zł

Wskazywał też, że monorail to nie tylko korzyści dla mieszkańców, ale także magnes przyciągający potencjalnych inwestorów, przedsiębiorców.

„Projekt jest już gotowy do wysłania” – zaznaczył i zadeklarował jego wysłanie w ciągu kilku najbliższych dni, prawdopodobnie do końca tego tygodnia, do Rady Ministrów.

Podziękował jednocześnie m.in. prezydentowi Rzeszowa za inicjatywę i za to, że pierwszy zaproponował tego typu rozwiązanie.

„Już dziś dzieje się przyszłość, na naszych oczach (…) Jesteśmy dumni z tego, że nasz Rzeszów, nasz pan prezydent jako pierwszy z tym pomysłem wychodzi” – mówił Warchoł. (PAP)

 

1 komentarz

1 komentarz

  1. Dpf

    8 czerwca 2020 at 14:03

    bardzo dobry krok, tańsze od metra a równie bezkolizyjne z ruchem kołowym

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top