Barwinek. Ponad 1,5 mld zł kosztować będzie budowa 18-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Dukla-Barwinek (granica państwa).
Trasa, która będzie częścią szlaku Via Carpatia, powinna być gotowa za ok. 4,5 roku.
W poniedziałek na dawnym przejściu granicznym ze Słowacją w Barwinku podpisana została umowa z wykonawcą – firmą Polaqua.
W uroczystości wziął udział m.in. wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Podkreślił, że rząd PiS zrobił wszystko, aby szlak Via Carpatia został zbudowany. Przypomniał, że rząd w 2016 r. znowelizował program budowy dróg krajowych i zapewnił finansowanie dla całego, polskiego odcinka Via Carpatia, jest to w sumie kwota ok. 30 mld zł.
„Ta droga jest dla nas drogą życia, drogą do rozwoju, infrastrukturą, która przyczyni się do podniesienia potencjału gospodarczego i ekonomicznego wszystkich regionów, przez które będzie przebiegać. Ale warto w tym miejscu również powiedzieć o bezpieczeństwie w ruchu drogowym. Wojna, która od ponad 7 miesięcy jest przez Rosję toczona na Ukrainie, zmieniła bardzo dużo, jeżeli chodzi o zmianę szlaków transportowych. W tej chwili przez Ukrainę trudno przejechać, Białoruś też jest zamknięta, zatem Europa Południowa, aby dostać się do państw nadbałtyckich przejeżdża właśnie przez Polskę. W głównej części przejeżdża wzdłuż drogi nr 19” – powiedział Weber.
Jak zaznaczył, każdego dnia tysiące ciężarówek m.in. z Rumunii, Bułgarii, Węgier i Mołdawii korzysta z DK19, aby dotrzeć na północ starego kontynentu. Zdaniem wiceministra jest to „jaskrawy dowód”, że Via Carpatia jest niezbędna ze strony bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Weber zwrócił też uwagę, że wybudowanie Via Carpatia oznacza również większe bezpieczeństwo dla mieszkańców, którzy mieszkają przy DK19. „Oni odetchną z ulgą, nie będzie tylu pojazdów, nie będzie hałasu, nie będzie tej emisji spalin, z którą mamy w tej chwili do czynienia” – mówił.
Wiceminister zapewnił, że rząd jest w stałym kontakcie ze stroną słowacką. „Zachęcamy naszych partnerów ze Słowacji, aby budowali Via Carpatia na całej swojej długości” – dodał Weber.
Obecny w Barwinku poseł PiS Piotr Babinetz zaznaczył, że budowa Via Carpatia jest inwestycją strategiczną dla Polski i tej części Europy.
„Ta droga będzie prowadziła od krajów bałtyckich – Litwy, Łotwy i Estonii aż po Grecję. Ma olbrzymie znaczenie nie tylko strategiczne i komunikacyjne, ale także w obszarze bezpieczeństwa naszej ojczyzny i krajów Europy Środkowej” – podkreślił Babinetz.
Poseł dodał, że droga będzie miała duże znaczenie dla Podkarpacia – będzie „oknem na świat”. W jego ocenie przyczyni się do przyciągnięcia do regionu nowych inwestorów oraz zwiększenia liczby turystów, którzy przyjadą na Podkarpacie.
W przetargu na budowę odcinka Dukla-Barwinek złożono osiem ofert. Najkorzystniejszą przygotowała spółka Polaqua, która zaoferowała zrealizowanie tego odcinka Via Carpatia za kwotę ponad 1,5 mld zł.
Złożone oferty były oceniane przy zastosowaniu następujących kryteriów: cena (60 procent), przedłużenie okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (30 proc.), a także termin realizacji kontraktu (10 procent).
S19 Dukla-Barwinek: zakres prac
Zakres prac obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości 18,2 km. W ramach zadania wybudowany zostanie też węzeł drogowy Barwinek, zlokalizowany w miejscu połączenia S19 z istniejącą DK19. Wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie, w tym m.in. 15 estakad; najdłuższa z nich będzie miała ok. 1,1 km i rozpięta będzie nad doliną na filarach o wysokości ok. 35 m od poziomu terenu. Powstanie również dziesięć mostów, sześć wiaduktów drogowych i sześć przejść dla zwierząt.
GDDKiA planuje, że prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 42 miesięcy od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych, tj. od 1 grudnia do 31 marca. Wyłączenie to liczone będzie tylko w czasie robót budowlanych.
Odcinek drogi ekspresowej S19 Dukla – Barwinek będzie przebiegać przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. Charakteryzuje się on różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym w ich dnie ciekiem wodnym. Występuje tam również 19 obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę północną i południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości, przebiegać ma przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.
W woj. podkarpackim będzie miała docelowo ok. 169 km. Z czego kierowcy korzystają już z niespełna 82 km, w realizacji jest kolejne ponad 60 km, a ponad 24 km jest w przygotowaniu, czyli m.in. na etapie przetargu. (PAP)
Via Carpatia
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:
- 81,8 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),
- 60,4 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla, Dukla – Barwinek),
- 24,1 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz, Domaradz – Krosno i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka).