Inwestycje

S19 Kamień – Sokołów Małopolski Północ. Rozpoczęto budowę

s19 kamień sokołów małopolski północ rozpoczęcie budowy budowa
fot. GDDKiA

Symbolicznym wbiciem łopaty rozpoczęto wczoraj budowę ostatniego odcinka drogi ekspresowej S19 na północ od Rzeszowa, od węzła Kamień do węzła Sokołów Małopolski Północ (długość ok. 8 km). Tym samym cały fragment S19 od granicy z woj. lubelskim do Sokołowa Małopolskiego o długości 54 km jest w budowie.

W budowie jest już odcinek S19 pomiędzy Lublinem a Rzeszowem o długości 130 km. Cieszy widok wielkiego placu budowy, który jest potwierdzeniem słów: nie obietnice, a konkretne działania. Dzięki tej drodze podróż z Rzeszowa do Lublina, a następnie do Warszawy, zostanie skrócona o kilka godzin. Nowa trasa będzie bezpieczna i komfortowa – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Jest ZRID, można budować

Inwestycja realizowana jest w systemie „Projektuj i buduj”. Wykonawca (Budimex S.A.) zaprojektował już ten odcinek drogi ekspresowej S19, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a teraz rozpocznie prace budowlane. Do zadań wykonawcy należeć będzie także opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Wartość kontraktu to 286 403 716,49 zł brutto. Zakończenie budowy planowane jest w kwietniu 2022 r.

Opis inwestycji

Odcinek S19 Kamień – Sokołów Małopolski Północ zlokalizowany jest w powiecie rzeszowskim, na terenie miasta i gminy Sokołów Małopolski oraz gminy Kamień. Dostępność drogi dla użytkowników będzie zapewniona poprzez węzły drogowe Kamień i Sokołów Małopolski Północ.

Ruch lokalny będzie się odbywał za pomocą dróg zbiorczych oraz bezkolizyjnych przejazdów drogowych z jednej strony drogi na drugą (bez połączenia z drogą ekspresową).

Inwestycja swym zakresem obejmuje budowę m.in.:

– dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości ok. 8 km,

– węzłów drogowych Kamień (węzeł typu WB o kształcie pół karo i pół koniczyny) i Sokołów Małopolski Północ (węzeł typu WB o kształcie pół koniczyny),

– Miejsc Obsługi Podróżnych MOP I Górno Wschód i MOP I Górno Zachód,

– Obwodu Utrzymania Drogowego (OD) wraz z Centrum Zarządzania Ruchem (CZR) na terenie węzła Sokołów Małopolski Północ,

– 10 obiektów inżynierskich (6 obiektów nad drogą  ekspresową – wiadukty w ciągu dróg krzyżujących się z drogą ekspresową, 1 przejście górne dla średnich zwierząt, 1 przejście dolne dla średnich zwierząt, 2 przepusty do celów ekologicznych),

– dodatkowych jezdni dla obsługi ruchu lokalnego,

– infrastruktury służącej ochronie środowiska (przejścia dla zwierząt, przepusty, ekrany akustyczne, ekrany chroniące nietoperze siatki wygradzające, urządzenia podczyszczające wody opadowe).

S19 Lublin – Rzeszów to część międzynarodowego szlaku Via Carpatia

W Polsce ma mieć on długość ponad 700 km i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.

Kierowcy korzystają już z kilku odcinków S19 – zachodniej obwodnicy Lublina oraz odcinka od Sokołowa Małopolskiego do Rzeszowa. 130 km przyszłej S19, od Lublina do Sokołowa Małopolskiego, jest w trakcie realizacji. Inwestycję podzielono na 12 odcinków realizacyjnych, po sześć w województwie lubelskim (łączna długość to ok. 75 km) i podkarpackim (55 km).

Na wszystkich trwają już prace w terenie o różnym zaawansowaniu wynikającym z terminu otrzymania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wykonawcy prowadzą prace ziemne, powstają obiekty mostowe, miejsca obsługi podróżnych, a na niektórych fragmentach trasy prowadzone są roboty bitumiczne. Warstwa wiążąca ułożona jest już na ok. 20 proc. trasy głównej obwodnicy Janowa Lubelskiego.

Pierwszymi fragmentami trasy S19 kierowcy pojadą w 2021 roku, a całością w 2022 roku. Wówczas Rzeszów zyska połączenie drogą ekspresową S19 nie tylko z Lublinem, ale również z Warszawą za sprawą S17. Tym samym stolica Podkarpacia będzie mieć nowe, komfortowe i bezpieczne połączenie drogowe ze stolicą Polski. Trasę o długości ok. 300 km łączącą przedmieścia Rzeszowa i Warszawy, pokonamy samochodem osobowym w czasie poniżej trzech godzin. Połączenie przez Lublin zastąpi dotychczasowy szlak prowadzący przez Radom, Opatów i Kolbuszową, czyli DK9.

Via Carpatia połączy Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Do projektu dołączyć mają także Finlandia, Estonia i Łotwa.

Kalendarium

30 kwietnia 2014 r. – uzyskanie decyzji środowiskowej

18 września 2015 r. – ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę (I etap)

23 czerwca 2017 r. – II etap przetargu – zaproszenie do składania ofert

21 grudnia 2018 r. – podpisanie umowy na zaprojektowanie i budowę(wykonawca: Budimex S.A.)

19 września 2019 r. – podpisanie umowy na dofinansowanie projektu pt. Budowa drogi ekspresowej S19 Lublin – Rzeszów, odc. w. Nisko Południe (bez węzła) – w. Sokołów Małopolski Północ (z węzłem) – planowany całkowity koszt realizacji Projektu: 848 408 745,83 zł. Wysokość dofinansowania UE: 412 806 332,82 zł

18 października 2019 r. – złożenie do Wojewody Podkarpackiego wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)

9 lipca 2020 r. – uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji (ZRID)

10 lipca 2020 r. – rozpoczęcie robót budowlanych

kwiecień 2022 r. – zakończenie budowy

źródło: GDDKiA

s19 kamień sokołów małopolski północ rozpoczęcie budowy budowa

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top