W przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 Lutcza-Domaradz na Podkarpaciu wpłynęło osiem ofert – poinformowała PAP w piątek rzeczniczka prasowa rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus.
Przedstawicielka GDDKiA dodała, że odcinek ten, który będzie też częścią szlaku Via Carpatia, ma przebiegać w trudnym terenie, zróżnicowanym wysokościowo i geologicznie. W ramach jego budowy powstanie też tunel.
W przetargu najtańszą ofertę złożyła firma Kolin İnşaat Turizm Sanayi Ve Ticaret – ponad 1,3 mld zł, a najdroższą – konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construccion z ceną przekraczającą 2,1 mld zł.
Jak podkreśliła Rarus, złożone oferty będą oceniane pod względem czterech kryteriów. Pierwszym jest cena (60 proc.); drugim kryterium to przedłużenia okresu gwarancji jakości na wyposażenie tunelu, Centrum Zarządzania Tunelami oraz budynków technicznych (20 proc.). Trzecim kryterium jest przedłużenia okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (10 proc.). Natomiast ostatnim kryterium oceny ofert jest termin realizacji kontraktu (10 proc.).
Rzeczniczka przypomniała, że z uwagi na trudną sytuację geopolityczną – wojna w Ukrainie i jej wpływ na gospodarkę – przedłużony został termin składania ofert. „Pozwoliło to na dłuższą obserwację sytuacji na rynku budowlanym i optymalne skalkulowanie ryzyka przez wykonawców” – zaznaczyła.
Odcinek S19 Lutcza-Domaradz będzie miał ok. 6,4 km długości; oprócz samej drogi wybudowany zostanie m.in. węzeł drogowy Domaradz w miejscu skrzyżowania S19 z drogą wojewódzką nr 886.
Mapa GDDKiA
W ramach inwestycji powstaną również obiekty inżynierskie, w tym dwunawowy tunel pod górą Hyb o długości około 990 m.
Jak wymieniła Rarus, powstanie również Obwód Drogowy w Domaradzu. „Jego częścią będzie Centrum Zarządzania Tunelami obsługujące tunele wybudowane w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR” – zaznaczyła.
Odcinek drogi ekspresowej między Lutczą a Domaradzem będzie przebiegał przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. Obszar ten, jak stwierdziła Rarus, charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem terenu, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny. „W dolinach i w rejonie tunelu dominują obszary leśne. Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo” – wyjaśniła.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km i będzie przebiegać przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.
W województwie podkarpackim trasa będzie miała docelowo ok. 169 km. Z tego niemal 82 km trasy oddane jest do ruchu.
(PAP)