Inwestycje

S19 Lutcza-Domaradz: są chętni na budowę ostatniego odcinka Via Carpatia

S19 Lutcza-Domaradz: są chętni na budowę ostatniego odcinka Via Carpatia 1
Fot. GDDKiA

S19 Lutcza-Domaradz. Sześciu wykonawców jest zainteresowanych zaprojektowaniem i budową ostatniego fragmentu trasy Via Carpatia na Podkarpaciu między Lutczą a Domaradzem.

Tak poinformowała PAP w czwartek rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus.

Rzeczniczka dodała, że jest to już trzecie podejście do wyłonienia wykonawcy ponad 6-kilometrowego odcinka S19; jednym z elementów tego fragmentu drogi będzie ok. kilometrowy tunel.

Kwota, jaką GDDKiA zarezerwowała na budowę tego odcinka, wynosi ponad 1,2 mld zł.

Wśród ofert, które zostały złożone w obecnym przetargu, najniższą złożyło konsorcjum firm Mirbud (lider), Kobylarnia i Interbudmontaż (partnerzy), wynosi ona niemal ponad 1,3 mld zł. Najwyższą ofertę, o wartości ponad 1,6 mld zł, złożyła firma China Road and Bridge Corporation.

Jak zaznaczyła Rarus, teraz oferty zostaną sprawdzone i ocenione według czterech kryteriów. Pierwszym kryterium będzie cena (waga 60 proc.), a drugim (20 proc.) – przedłużenie okresu gwarancji jakości na wyposażenie tunelu, Centrum Zarządzania Tunelem i budynków technicznych oraz na ekrany akustyczne, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze. Trzecim kryterium (10 proc.) branym pod uwagę będzie przedłużenie okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem, a ostatnim – także przedłużenie okresu gwarancji jakości na tunel oraz konstrukcje oporowe w tym portale tunelu (10 proc.). „Po weryfikacji złożonych ofert podejmiemy dalsze decyzje” – zadeklarowała Rarus.

Jak przypomniała, w poprzednich dwóch przetargach „mieliśmy do czynienia nie tylko z przekroczeniem kosztorysu, ale też z dużymi różnicami wysokości ofert, sięgającymi od 111 proc. do 176 proc. wartości naszego kosztorysu”.

„Jego wysokość we wszystkich przetargach była taka sama. W pierwszym przetargu minimalna oferta wynosiła 1 351 770 000 zł, a maksymalna 2 139 661 614,41 zł. W drugim przetargu rozrzut ofert wynosił od 1 413 898 038 zł do 2 129 408 211,24 zł. Obecnie zakres cenowy jest mniejszy i wynosi od 114 do 136 proc., co wskazuje na stabilizację rynku budowlanego. Niektórzy z wykonawców znacząco obniżyli swoje oferty, a pozostali utrzymali je lub podnieśli” – podała Rarus.

Odcinek S19 Lutcza-Domaradz będzie miał ok. 6,4 km długości.

Oprócz samej drogi wybudowany zostanie m.in. węzeł drogowy Domaradz w miejscu skrzyżowania S19 z drogą wojewódzką nr 886.

W ramach inwestycji powstaną również obiekty inżynierskie, w tym dwunawowy tunel o długości około 990 m pod górą Hyb, jak również Obwód Drogowy w Domaradzu. Jego częścią będzie Centrum Zarządzania Tunelami obsługujące tunele wybudowane w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR.

Odcinek drogi ekspresowej między Lutczą a Domaradzem będzie przebiegał przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. Obszar ten, jak stwierdziła Joanna Rarus, charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem terenu, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny. „W dolinach i w rejonie tunelu dominują obszary leśne. Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo” – wyjaśniła przedstawicielka GDDKiA.

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km i będzie przebiegać przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.

W województwie podkarpackim trasa będzie miała docelowo ok. 169 km. Z tego niemal 82 km trasy oddane jest do ruchu.

(PAP)

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top