Inwestycje

S19 Rzeszów – Babica: TBM Karpatka wydrążyła już 1097 metrów lewej nitki tunelu

tunel budowa s19 rzeszów babica
fot. GDDKiA

Budowa tunelu na odcinku S19 Rzeszów – Babica.

Maszyna TBM Karpatka (ona drąży tunel) to jedna z największych maszyn tego typu ma świecie. Ma ok. 114 metrów długości, waży 4,5 tys. ton a jej średnica to 15,2 metra.

Prace odbywają się w skomplikowanych warunkach fliszu karpackiego oraz w zagrożeniu metanowym.

Na dzień 1 czerwca 2025 roku Karpatka wydrążyła już 1097 metrów lewej nitki tunelu, układając 543 pierścienie obudowy, co stanowi niemal połowę planowanej długości tej części.

Docelowo oba tunele będą mieć 2255 metrów długości i dwie równoległe nawy z pasami ruchu i pasami awaryjnymi.

Budowa realizowana jest w systemie „projektuj i buduj” przez konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, a wartość kontraktu przekracza 2,2 mld zł.

Drążenie rozpoczęto w lipcu 2024 roku, po rocznym opóźnieniu spowodowanym wykryciem metanu w gruncie.

Karpatkę obsługuje ok. 50 osób na zmianie.

Na budowanym odcinku powstaną też m.in. estakady, wiadukty, przejścia dla zwierząt, Centrum Zarządzania Tunelem, MOP-y oraz lądowiska LPR.

Odcinek S19 Rzeszów-Babica wg planów ma być gotowy w 2028 roku.

Trasa S19 jest częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia.

tunel budowa s19 rzeszów babica

fot. GDDKiA

tunel budowa s19 rzeszów babica

fot. GDDKiA

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top