Inwestycje

S19 Rzeszów Południe-Babica: maszyna do drążenia tunelu jest już w Hamburgu

s19 rzeszów babica tunel tbm
fot. GDDKiA

Rzeszów/Babica. Największe elementy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine), która będzie drążyła tunel na odcinku trasy S19 Rzeszów Południe-Babica, dotarły statkiem z portu w Santander do portu w Hamburgu w Niemczech – poinformował w środę Bartosz Wysocki z rzeszowskiego oddziału GDDKiA.

Przedstawiciel Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) dodał, że na razie nie wiadomo, kiedy statek wyruszy do Szczecina.

Załadunek części maszyny TBM rozpoczął się w Noblejas w Hiszpanii; stamtąd największe części maszyny, czyli napęd główny i tarcza skrawająca zostały przetransportowane do portu w Santander. Stamtąd statek dotarł do Hamburga, skąd wyruszy do Szczecina. Następnie części zostaną przeniesione na specjalne barki, którymi dotrą do Opola; tam zostaną przeniesione na specjalne platformy, którymi zostaną przetransportowane do Babicy.

Natomiast mniejsze części maszyny dotrą do Polski drogą lądową.

Wszystkie elementy zostaną dostarczone na plac budowy w Babicy do końca tego roku tak, aby prace związane z drążeniem tunelu mogły rozpocząć się w 2023 roku.

Jak przypomniał Wysocki, w kwietniu tego roku rozpoczęła się budowa ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 między Rzeszowem a Babicą. „Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią. Tunel o długości 2255 m składał się będzie z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy” – podał.

Technologia, know-how i sprzęt TBM (Tunel Boring Machine), który ma zostać wykorzystany podczas budowy tego docinka zostanie dostarczony przez firmę Acciona.

Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m.

TBM drążąc podziemny obiekt, jednocześnie będzie układał jego obudowę. Konstrukcja tunelu będzie zbudowana z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe. W przypadku tunelu w Babicy na obudowę wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni, do wyprodukowania których zostanie zużyte blisko 118 tys. m sześc. betonu.

S19 Rzeszów Południe-Babica

Odcinek drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe-Babica realizowany jest w systemie „projektuj i buduj”. Wykonawca, konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, opracował dokumentację techniczną, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i aktualnie prowadzi roboty budowlane. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł. Zakończenie prac zaplanowano w 2026 r.

W ramach inwestycji, oprócz tunelu, powstaną też węzeł Babica, sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, dwa lądowiska dla śmigłowców. Wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem.

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę północną i południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać ma przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo ok. 169 km. (PAP)

s19 rzeszów babica tunel tbm

fot. GDDKiA

s19 rzeszów babica tunel tbm

fot. GDDKiA

s19 rzeszów babica tunel tbm

fot. GDDKiA

Via Carpatia

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę północną i południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać ma przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo ok. 169 km.

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top