Osiem ofert wpłynęło w przetargu na dobudowę drugiej jezdni drogi ekspresowej S19, na odcinku węzeł Sokołów Małopolski Północ – węzeł Jasionka – poinformowała PAP w środę rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus.
Oferty w przetargu wahają się od ponad 272,8 mln zł do niemal 330 mln zł.
Oferty w przetargu złożyły firmy:
- Strabag – 272 830 814,75 zł,
- POLAQUA – 295 507 406,52 zł,
- Budimex – 307 333 470,30 zł,
- Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones – 311 551 336,04 zł,
- UNIBEP, BUDREX i PDM Dębica – 314 420 694,53 zł,
- Rubau i Poltores – 316 053 793,01 zł,
- Mota-Engil – 327 293 967,00 zł,
- Mostostal Warszawa – 329 847 951,01 zł.
Jak dodała Rarus, teraz oferty zostaną sprawdzone i ocenione według trzech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (20 proc.), a także przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (20 proc.).
Rzeczniczka przypomniała, że aktualnie S19 na tym niespełna 14-kilometrowym odcinku posiada trzypasową jezdnię w układzie 2+1, bez pasa rozdziału kierunków jazdy. „Po rozbudowie odcinek ten będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pobocza” – zaznaczyła Rarus.
Zakres prac obejmie także przebudowę m.in. kolidujących dróg, natomiast węzły Sokołów Małopolski Północ i Jasionka, które posiadają pełny, docelowy przekrój dwujezdniowy nie będą wymagały rozbudowy. Sumaryczna długość planowanych do rozbudowy odcinków drogi wynosi ok. 13,8 km.
GDDKiA
Jak podała rzeczniczka, w ramach inwestycji powstaną nowe obiekty inżynierskie, w tym m.in. estakada o długości 157,5 metrów w miejscowości Nienadówka, dwa wiadukty, trzynaście przejść dla zwierząt, przejazd gospodarczy i dwa przepusty.
Rarus wyjaśniła, że w Nienadówce droga ekspresowa poprowadzona zostanie estakadą w odległości ok. 30 metrów od kościoła parafialnego p.w. św. Bartłomieja Apostoła, usytuowanego przy istniejącej drodze wojewódzkiej 878.
„Ze względu na ochronę tego obiektu sakralnego reprezentującego styl neogotycki, w decyzji środowiskowej określono warunki realizacji robót budowlanych w rejonie kościoła. Zastosowane zostaną tam pale wiercone i nie będą stosowane walce wibracyjne. Wykonany zostanie również ekran przezroczysty w celu ekspozycji walorów historycznych i zabytkowych” – podkreśliła.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę północną i południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.
W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
S19 Sokołów Małopolski-Jasionka: cel inwestycji
Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie na całej trasie Via Carpatia na terenie Polski przekroju o minimalnych parametrach 2×2 (dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu). Istotna jest także likwidacja tzw. wąskiego gardła, powodującego utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz na dojeździe do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego w Jasionce. Dzięki dobudowie drugiej jezdni poprawi się komfort jazdy oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu co przełoży się na mniejszą ilość wypadków.
S19 Sokołów Małopolski-Jasionka: kalendarium
15 maja 2019 r. – podpisanie umowy na wykonanie Koncepcji programowej oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej podpisaliśmy (Mosty Katowice)
19 listopada 2020 r. – łączone posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) i Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI), na którym przyjęto dokumentację Koncepcji Programowej
15 lutego 2021 r. – złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej
23 grudnia 2021 r. - uzyskanie decyzji środowiskowej
29 kwietnia 2022 r. – ogłoszenie przetargu na realizację
20 lipca 2022 r. – otwarcie ofert
2024-2026 – planowane lata realizacji
źródło: (PAP) i GDDKiA