S19/Tunel/Rzeszów/Babica. Drążenie tunelu przyszłej S19 w okolicy Babicy pod Rzeszowem odbywać się będzie w masywie skalnym o bardzo skomplikowanej strukturze geologicznej, czyli we fliszu karpackim.
W związku z tym, w obrębie portali oraz na całej trasie tunelu, prowadzone są różnego rodzaju badania i prace przygotowawcze.
Wywiercono 38 z zaplanowanych 44 studni, które w trakcie pracy maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine), nazwanej Karpatką, posłużą do czasowego tworzenia przed jej czołem leja depresyjnego obniżającego poziom wód gruntowych.
W dwóch odwiertach, o głębokości ok. 130 m, w rejonie największego zagłębienia tunelu i uskoku tektonicznego, podczas próbnych pompowań odkryto ulatnianie się gazu. Badania wykazały, że jest to metan. W celu zapewnienie bezpieczeństwa personelowi pracującemu na budowie, miejsce występowania gazu zostało ogrodzone i oznakowane.
Analiza sytuacji
Prace przygotowawcze związane z drążeniem tunelu prowadzone są pod kontrolą Kierownika Ruchu Zakładu Górniczego zgodnie z zatwierdzonym planem działań.
W trosce o bezpieczeństwo pracowników przy drążeniu tunelu na budowie pracuje szeroki zespół specjalistów zarówno po stronie wykonawcy – specjaliści z zakresu geologii górniczej oraz hydrogeologii – jak i GDDKiA. Współpracuje z nimi zespół ekspertów z Akademii Górniczo-Hutniczej z Krakowa pod przewodnictwem profesora Marka Cały – Dziekana Wydziału Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami.
GDDKiA jest także w ścisłym kontakcie z Wyższym Urzędem Górniczym w Katowicach oraz Okręgowym Urzędem Górniczym w Krośnie. Prowadzone są badania i analizy w celu określenia zawartości i pochodzenia wykrytego gazu oraz określenia stopnia zagrożenia.
Decyzja o rozpoczęciu drążenia tunelu zostanie podjęta po zakończeniu badań i analiz. Prace w warunkach występowaniu gazu są możliwe do wykonania po przeprowadzeniu pełnego rozpoznania środowiska gazowego i odpowiedniego dostosowania technologii drążenia.
Karpatka, maszyna TBM która ma drążyć tunel o długości 2,2 km jest na końcowym etapie montażu. Musi przejść ostatnie odbiory i wstępny rozruch. Jeśli zajdzie taka potrzeba, maszyna zostanie dodatkowo przystosowana do prowadzenia prac w warunkach lokalnego występowania metanu w górotworze. Trwają więc niezbędne badania oraz analizy dotyczące realizacji inwestycji w nowych okolicznościach. Trwa przygotowanie stanowiska startowego oraz terenu do drążenia. Równocześnie trwają prace związane z wykonaniem placu składowego elementów obudowy tunelu.
Budowa trwa
Na pozostałej części tego ponad 10-kilometrowego odcinka trwają roboty budowlane. W branży drogowej kontynuowane są wykopy i nasypy oraz układanie nawierzchni na trasie głównej. Trwają prace przy budowie estakad w Mogielnicy, Lutoryżu i Racławówce. W zakładzie prefabrykacji kontynuowana jest produkcja prefabrykowanych segmentów obudowy tunelu.
Via Carpatia
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała około 700 km długości. Trasa ta w Polsce nosi imię Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. W jej skład wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19, pomiędzy miejscowościami Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa). Droga będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw – podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego (Lublin jest już połączony z Rzeszowem).
W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km, a tak przedstawia się stan jej realizacji w województwie podkarpackim:
81,8 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),
72,9 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe oraz w systemie Projektuj i buduj: Domaradz – Krosno, Miejsce Piastowe – Dukla, Dukla – Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka),
11,6 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz).
źródło: GDDKiA