Inwestycje

S19: trwają ostatnie przygotowania maszyny TBM do drążenia tunelu w Babicy

s19 tunel babica
fot. GDDKiA

S19/Tunel/Rzeszów/Babica. Drążenie tunelu przyszłej S19 w okolicy Babicy pod Rzeszowem odbywać się będzie w masywie skalnym o bardzo skomplikowanej strukturze geologicznej, czyli we fliszu karpackim.

W związku z tym, w obrębie portali oraz na całej trasie tunelu, prowadzone są różnego rodzaju badania i prace przygotowawcze.

Wywiercono 38 z zaplanowanych 44 studni, które w trakcie pracy maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine), nazwanej Karpatką, posłużą do czasowego tworzenia przed jej czołem leja depresyjnego obniżającego poziom wód gruntowych.

W dwóch odwiertach, o głębokości ok. 130 m, w rejonie największego zagłębienia tunelu i uskoku tektonicznego, podczas próbnych pompowań odkryto ulatnianie się gazu. Badania wykazały, że jest to metan. W celu zapewnienie bezpieczeństwa personelowi pracującemu na budowie, miejsce występowania gazu zostało ogrodzone i oznakowane.

s19 babica tunel tbm karpatka

fot. GDDKiA

Analiza sytuacji

Prace przygotowawcze związane z drążeniem tunelu prowadzone są pod kontrolą Kierownika Ruchu Zakładu Górniczego zgodnie z zatwierdzonym planem działań.

W trosce o bezpieczeństwo pracowników przy drążeniu tunelu na budowie pracuje szeroki zespół specjalistów zarówno po stronie wykonawcy – specjaliści z zakresu geologii górniczej oraz hydrogeologii – jak i GDDKiA. Współpracuje z nimi zespół ekspertów z Akademii Górniczo-Hutniczej z Krakowa pod przewodnictwem profesora Marka Cały – Dziekana Wydziału Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami.

GDDKiA jest także w ścisłym kontakcie z Wyższym Urzędem Górniczym w Katowicach oraz Okręgowym Urzędem Górniczym w Krośnie. Prowadzone są badania i analizy w celu określenia zawartości i pochodzenia wykrytego gazu oraz określenia stopnia zagrożenia.

Decyzja o rozpoczęciu drążenia tunelu zostanie podjęta po zakończeniu badań i analiz. Prace w warunkach występowaniu gazu są możliwe do wykonania po przeprowadzeniu pełnego rozpoznania środowiska gazowego i odpowiedniego dostosowania technologii drążenia.

Karpatka, maszyna TBM która ma drążyć tunel o długości 2,2 km jest na końcowym etapie montażu. Musi przejść ostatnie odbiory i wstępny rozruch. Jeśli zajdzie taka potrzeba, maszyna zostanie dodatkowo przystosowana do prowadzenia prac w warunkach lokalnego występowania metanu w górotworze. Trwają więc niezbędne badania oraz analizy dotyczące realizacji inwestycji w nowych okolicznościach. Trwa przygotowanie stanowiska startowego oraz terenu do drążenia. Równocześnie trwają prace związane z wykonaniem placu składowego elementów obudowy tunelu.

Budowa trwa

Na pozostałej części tego ponad 10-kilometrowego odcinka trwają roboty budowlane. W branży drogowej kontynuowane są wykopy i nasypy oraz układanie nawierzchni na trasie głównej. Trwają prace przy budowie estakad w Mogielnicy, Lutoryżu i Racławówce. W zakładzie prefabrykacji kontynuowana jest produkcja prefabrykowanych segmentów obudowy tunelu.

s19 rzeszów babica

fot. GDDKiA

s19 rzeszów babica budowa

fot. GDDKiA

Via Carpatia

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała około 700 km długości. Trasa ta w Polsce nosi imię Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. W jej skład wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19, pomiędzy miejscowościami Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa). Droga będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw – podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego (Lublin jest już połączony z Rzeszowem).

W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km, a tak przedstawia się stan jej realizacji w województwie podkarpackim:     

81,8 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),

72,9 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe oraz w systemie Projektuj i buduj: Domaradz – Krosno, Miejsce Piastowe – Dukla, Dukla – Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka),

11,6 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz).

źródło: GDDKiA

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top