Biznes

Śnieżka z zyskiem w czwartym kwartale 2022 roku. W tle spadek sprzedaży na rynku ukraińskim

śnieżka wyniki finansowe zysk

Śnieżka/Wyniki finansowe. EBITDA Śnieżki w czwartym kwartale 2022 r. wyniosła ok 4,8 mln zł. Grupa w tym okresie wypracowała 140,7 mln zł przychodów

Tak wynika z raportu rocznego Śnieżki. Konsensus PAP Biznes zakładał 11,9 mln zł EBITDA i 153,9 mln zł przychodów. Na 2023 r. Śnieżka planuje CAPEX w wysokości ok. 42 mln zł.

Strata netto j.d. w czwartym kwartale 2022 r. wyniosła 3,2 mln zł, a strata EBIT 4,7 mln zł.

Analitycy oczekiwali ok. 1 mln zł straty netto oraz 2,1 mln zł zysku EBIT.

W całym 2022 r., przychody grupy wyniosły 791,7 mln zł (-0,4 proc. rdr), EBITDA 106,2 mln zł (-4,7 proc. rdr), EBIT 69,4 mln zł (-8 proc. rdr), a zysk netto j.d. 36,7 mln zł (-38,6 proc. rdr).

W ocenie Śnieżki, wypracowany poziom przychodów to z jednej strony efekt utrzymującego się trendu wyboru produktów premium przez konsumentów, skutecznych działań marketingowo-sprzedażowych i polityki pricingowej, a z drugiej strony – niższego popytu konsumenckiego oraz konsekwencji wojny w Ukrainie.

Grupa odnotowała wzrost sprzedaży o 1,9 proc. na swoim kluczowym rynku, w Polsce. Spadek przychodów na drugim dla grupy rynku węgierskim wyniósł 5,4 proc. i był – jak podano – spowodowany osłabieniem węgierskiego forinta. W walucie lokalnej na Węgrzech odnotowano wzrost przychodów o 5,2 proc.

Na rynku ukraińskim sprzedaż spadła o 15 proc. Śnieżka ocenia, że w 2022 roku popyt na jej produkty w Ukrainie stopniowo się odbudowywał, a dobre wyniki sprzedaży dotyczą zwłaszcza zachodnich i centralnych regionów tego kraju.

„Na tle poważnych wyzwań, przed którymi stanęliśmy, wyniki Grupy Śnieżka za 2022 rok oceniam jako bardzo dobre. W skali całej grupy uzyskaliśmy porównywalne przychody pomimo zauważalnego spadku nastrojów konsumenckich. Szczególnie cieszy wzmocnienie pozycji rynkowej na wszystkich kluczowych rynkach i nadspodziewanie dobre wyniki spółki Śnieżka-Ukraina” – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes Piotr Mikrut.

Na spadek zysku na działalności operacyjnej oraz EBITDA wpłynął – jak podano – m.in. wzrost kosztów, w tym opakowań, szeregu usług oraz surowców, a na niższy zysk netto dodatkowo wzrost kosztów finansowych, związany głównie z wyższym oprocentowaniem kredytów.

W 2022 r. Śnieżka przeznaczyła na inwestycje ok. 53,5 mln zł. W długim terminie planowane jest obniżenie nakładów inwestycyjnych do poziomu amortyzacji. Łączna wartość wydatków inwestycyjnych zaplanowanych na 2023 rok ma wynieść około 42 mln zł.

W 2022 roku grupa osiągnęła niższe niż w poprzednim roku marże na wszystkich poziomach zysku, tj.: netto (o 2,9 pp.), EBIT (o 0,7 pp.) oraz EBITDA (o 0,6 pp.). Niższa była również marża brutto na sprzedaży (o 1,2 pp.).

„To przede wszystkim rezultat wyższych kosztów – zarówno wytworzenia (wzrost cen surowców wykorzystywanych do produkcji i opakowań), ogólnego zarządu, jak i znaczącego wzrostu kosztów finansowych” – napisano w raporcie.

Na koniec grudnia 2022 r. wskaźnik dług netto/EBITDA grupy wyniósł 2,66 w porównaniu z 2,49 rok wcześniej.

Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka jest jednym z czołowych producentów farb i lakierów w Polsce. W 2003 r. zadebiutowała na warszawskiej giełdzie. Jej fabryki są zlokalizowane w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i Węgrzech. W 2021 r. miała 795 mln zł skonsolidowanych przychodów.

(PAP Biznes)

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top