Inwestycje

Taki będzie miała przebieg obwodnica Brzostku i Kołaczyc [animacja]

obwodnica brzostek kołaczyce budowa

Brzostek/Kołaczyce/Obwodnica. W ramach Programu Budowy 100 Obwodnic na Podkarpaciu powstanie 8 inwestycji drogowych, w tym obwodnica Brzostku i Kołaczyc.

Obwodnica będzie przebiegać w ciągu drogi krajowej DK73.

Niedawno (15 listopada) ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i budowę tej ponad 13-kilometrowej trasy, która ma poprawić przepustowość i bezpieczeństwo w regionie.

Poniżej prezentujemy przebieg tej obwodnicy

Obwodnica Brzostku i Kołaczyc

Inwestycja zlokalizowana jest w powiecie dębickim na terenie gminy Brzostek oraz w powiecie jasielskim na terenie gmin Kołaczyce i Brzyska. Początek planowanej obwodnicy znajduje się na DK73 w miejscowości Zawadka Brzostecka, a koniec w Krajowicach.

Droga przebiegać będzie po zachodniej stronie drogi krajowej nr 73.

Zakres inwestycji obejmuje budowę drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 13,4 km wraz z budową obiektów inżynierskich, skrzyżowań jednopoziomowych oraz budową i przebudową istniejących dróg w zakresie kolizji z obwodnicą.

Przebudowana zostanie także kolidująca infrastruktura techniczna, wybudowane zostaną drogi dojazdowe oraz urządzenia ochrony środowiska. Zaplanowano również budowę infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów. Dodatkowo, na dwóch odcinkach obwodnicy, korpus drogi będzie pełnił funkcję wału przeciwpowodziowego o łącznej długości ok. 2,1 km.

Planuje się, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu 52 miesięcy od daty podpisania umowy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych (od 1 grudnia do 31 marca).

Budowa obwodnicy Brzostku i Kołaczyc wraz z przygotowywaną przebudową istniejącego odcinka DK73 pomiędzy Pilznem a Brzostkiem oraz obwodnicami Jasła i Pilzna spowodują, że kierowcy zyskają finalnie ok. 35 kilometrów wygodnej i bezpiecznej trasy, w dwóch trzecich poprowadzonej nowym śladem. Pozwoli to nie tylko wyprowadzić ruch, jaki koncentruje się w tych miastach, ale przede wszystkim poprawić przepustowość i bezpieczeństwo na całym ciągu DK73.

Droga krajowa nr 73 na terenie województwa podkarpackiego stanowi ważny szlak komunikacyjny od A4 poprzez Pilzno, Brzostek, Jasło i dalej poprzez DK 28 Krosno, Sanok a następnie DK 84 Ustrzyki Dolne aż do przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku.

Droga ta ma charakter strategiczny, gdyż prowadzi do jednego z priorytetowych przejść granicznych łączących Unię Europejską z Ukrainą.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Brzostku i Kołaczyc jest wyprowadzenie ruchu z obu miejscowości. Dzięki realizacji tej obwodnicy ruch tranzytowy na osi północ-południe, kierujący się albo w kierunku Pilzna oraz drogi krajowej nr 94 i autostrady A4 albo w kierunku Jasła oraz drogi krajowej nr 28, zostanie wyprowadzony z centrów obu miejscowości.

Dzięki realizacji obwodnicy nastąpi ograniczenie ruchu dalekobieżnego przebiegającego przez te miejscowości, a tym samym poprawi się bezpieczeństwo ich mieszkańców, ograniczona zostanie emisja spalin i hałas. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

Program budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim

W województwie podkarpackim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100) powstanie osiem nowych inwestycji drogowych. Oprócz realizowanego II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 oraz obwodnic Pilzna, Jasła oraz Brzostku i Kołaczyc będących na etapie postępowania przetargowego, są to jeszcze:

  • obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9,
  • obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9,
  • obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28,
  • obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/DK77.

Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100 w województwie podkarpackim, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego).

W ramach inwestycji wybudowane zostaną skrzyżowania jednopoziomowe (ronda) oraz odcinki dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległych terenów.

Inwestycje będą uwzględniać również m.in. budowę i przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogami obwodowymi, budowę i przebudowę systemu odwodnienia korpusu drogowego, budowę urządzeń ochrony środowiska i ruchu drogowego oraz budowę oświetlenia drogowego.

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top