News

Tour de Pologne 2022 na Podkarpaciu. Jaka będzie trasa?

tour de pologne 2022 podkarpackie trasa
fot. A. Magda

To będzie już 79. edycja najważniejszej kolarskiej imprezy w Polsce. Na trasie Tour de Pologne 2022 nie zabraknie Podkarpacia.

Co więcej, w naszym województwie kolarze spędzą prawie połowę wyścigu.

Województwo Podkarpackie będzie partnerem tegorocznej 79. edycji wyścigu. Dziś podczas specjalnej konferencji podpisana została umowa między samorządem województwa a organizatorem touru.

To wydarzenie zawsze przyciąga wielu kibiców, fanów tego sportu. Jest też doskonałą okazją do zaprezentowania naszych regionów, miast, wszystkich dokonań, które my samorządowcy pieczołowicie przygotowujemy. Wyścig Tour de Pologne pokazuje też miejsca ważne z punktu widzenia naszej historii, naszych zabytków, atrakcji, jest to niezmiernie istotna sprawa. Przede wszystkim w tym trudnym czasie, ma pokazać, że tutaj, na Podkarpaciu nie ma wojny, można bezpiecznie do nas przyjechać. Cieszę się, że mamy dobrą współpracę w ramach wyścigu z samorządowcami – powiedział marszałek Władysław Ortyl.

Wspólnie tworzymy taką rodzinę kolarską, która przygotowuje to wydarzenie. Ten wyścig odbywa się w ciągu tygodnia, ale cały rok przygotowujemy trasy, rozmawiamy, żeby w tym wyścigu były nie tylko emocje sportowe. Tour de Pologne to jest kolarska liga mistrzów, najlepsi kolarze ze świata wystartują tutaj w Polsce, od strony sportowej mamy wszystko co byśmy chcieli osiągnąć. W ubiegłym roku, w ciągu siedmiu etapów wyścig wyciągnął na ulice, wzdłuż trasy wyścigu, około trzech milionów ludzi. To było wielkie święto kolarstwa, stad pomysł, żeby tę trasę powtórzyć. Każdy etap jest również pokazywany w telewizji niemal od startu do mety. Czyli mamy 5 godzin transmisji telewizyjnej zrobionej w najlepszy sposób w jaki można bo to produkuje TVP wspólnie z firmą francuską i z Francji ściągamy helikoptery, samoloty i ten obraz trafia do ponad 150 państw na całym świecie. Wszędzie będziemy mogli pochwalić się naszym krajem, pokazać przy okazji sportu, że jesteśmy pięknym krajem. To jest wielkie wyzwanie: finansowe i organizacyjne. Cieszę się, że możemy tu przyjechać i dać kibicom wiele radości – powiedział Czesław Lang, szef wyścigu.

W naszym regionie kolarski peleton pojawi się 1 sierpnia. Po starcie w Kraśniku (g. 11.00), kilkanaście minut po 12.00 zawodnicy mają pojawić się w Jarocinie w powiecie niżańskim, a pierwsza podkarpacka premia będzie w Leżajsku, kolejna w Jarosławiu, w Solcy i w Kalwarii Pacławskiej oraz w Gruszowej. Meta 3 etapu zaplanowana została w Przemyślu.

Czwarty etap prowadził będzie z Leska do Sanoka, a kolarze będą mieli do pokonania m.in. tzw. małą pętlę bieszczadzką. Będzie to pole dla popisu dla tych, co lubią górskie ściganie. Premie zaplanowano m.in. w Czarnej Górnej, Ustrzykach Dolnych, Arłamowie i Fredropolu oraz w Leszczawie.

Piąty etap rozpocznie się w Łańcucie, a zakończy w Rzeszowie. Choć w linii prostej to raptem kilkanaście kilometrów, wytyczona trasa liczyć będzie 178 km i przebiegać będzie m.in. przez Markową, Dubiecko, Dynów (dwie premie), Błażową, Kielnarową i Tyczyn. Meta tradycyjnie zlokalizowana zostanie na alei Cieplińskiego, w bezpośrednim sąsiedztwie Urzędu Marszałkowskiego.

Wyścig dookoła Polski swoją historię rozpoczął jeszcze w XX-leciu międzywojennym. I edycja odbyła się w 1928 roku. Po wojnie był imprezą wyłącznie amatorską i przegrywał konkurencję ze sztandarową imprezą komunistycznych władz „Wyścigiem Pokoju”. W tamtych czasach jeszcze jako Wyścig Dookoła Polski wielokrotnie meldował się na terenach obecnego województwa podkarpackiego.

W 1993 roku jego organizację przejął Czesław Lang, wybitny polski kolarz, zawodowiec, wicemistrz olimpijski z Moskwy. W krótkim czasie już pod szyldem „Tour de Pologne” sprofesjonalizował wyścig i wprowadził do elity kolarskich imprez w Europie. Do dziś jest jedną z najlepiej zorganizowanych i promowanych wydarzeń sportowych w Polsce.

źródło: podkarpackie.pl

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top