Inwestycje

Transport elementów maszyny TBM wjedzie w nocy na teren Podkarpacia

maszyna tbm podkarpackie

Transport elementów maszyny TBM, która wydrąży tunel w ramach budowy odcinka szlaku Via Carpatia koło Rzeszowa, wjedzie w nocy na teren województwa podkarpackiego.

Kierowcy muszą spodziewać się utrudnień na trasie przejazdu konwoju.

Jak przekazała PAP rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, transport z elementami maszyny TBM wyruszy w środę o godz. 22 z MOP Rudnik w województwie lubelskim i będzie się poruszał S19 w kierunku Rzeszowa.

„W nocy, ok. godz. 3.30, kolumna przekroczy granicę województw lubelskiego i podkarpackiego. Ok. godziny 4 dotrze do Miejsca Obsługi Podróżnych Bukowa w ciągu drogi ekspresowej S19, gdzie zaplanowano postój do soboty” – podała Rarus.

Transport maszyny TBM (mapa trasy przejazdu) będzie się poruszał z prędkością do 10 km/h w obrębie obiektów mostowych, a poza nimi w granicach 20-30 km/h. W związku z tym, w czasie przejazdu konwoju drogą ekspresową S19 pomiędzy węzłem Lasy Janowskie do MOP Bukowa może tworzyć się zator na jezdni w kierunku Rzeszowa.

Kierowcy, aby uniknąć jazdy za kolumną, mogą skorzystać z objazdów na tym odcinku. Na węźle Lasy Janowskie mogą zjechać na drogę wojewódzką nr 878, którą dojadą do węzła Zdziary, gdzie możliwy będzie ponowny wjazd na drogę ekspresową S19. Ruch pojazdów w kierunku Lublina będzie odbywał się bez utrudnień.

Maszyna TBM wydrąży tunel w ramach budowy odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe-Babica.

Prace przy drążeniu tunelu rozpoczną się w przyszłym roku. Tunel drogowy będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM o długości 112 m i masie 4000 ton, z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. Jest to o 1,7 m więcej niż średnica Wyspiarki, która wydrążyła tunel w Świnoujściu.

Fragment S19 realizowany jest w systemie „projektuj i buduj”. Wykonawca – konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción – opracował dokumentację techniczną, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i aktualnie prowadzi roboty budowlane. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł. Zakończenie prac zaplanowano w 2026 r.

W ramach inwestycji oprócz tunelu powstaną też: węzeł Babica, sześć estakad, dwa wiadukty nad S19 i dwa lądowiska dla śmigłowców. Wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem.

(PAP)

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top