News

Trwa konferencja „Europa Karpat” 2023. Jakie tematy są poruszane?

europa karpat krasiczyn 2023
Fot. M. Maśniak

Europa Karpat 2023 to trzydniowe wydarzenie w Krasiczynie z udziałem wielu polityków, dziennikarzy i ekspertów z kraju i zagranicy.

W dziesięciu panelach będą dyskutować o Europie Środkowej w międzynarodowym układzie bezpieczeństwa oraz odbudowie i wsparciu Ukrainy w jej staraniach o wejście do Unii Europejskiej.

Nie zabraknie rozmów o współpracy między samorządami karpackimi i alpejskimi, bezpieczeństwie żywnościowym i strategicznej autonomiczności Unii Europejskiej wobec wojny na Ukrainie.

Konferencja „Europa Karpat” potrwa do 26 lutego.

europa karpat krasiczyn 2023

fot. Marek Maśniak

europa karpat krasiczyn 2023

fot. Marek Maśniak

europa karpat krasiczyn 2023

fot. Marek Maśniak

źródło: PR Rzeszów

Aktualizacja 14:21

O rozwoju komunikacji w Europie Środkowej i Wschodniej rozmawiali w sobotę w Krasiczynie na Podkarpaciu uczestnicy jednego z paneli na konferencji Europa Karpat. Paneliści zaapelowali do KE o większe kwoty na rozwój kluczowych inwestycji infrastrukturalnych w tej części Europy.

Jednym z uczestników dyskusji był minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który wspominał, że w 14 lutego br. odbyła się w Warszawie konferencja poświęcona europejskiemu transportowi w kontekście rozwoju unijnych szlaków komunikacyjnych TEN-T. Przypomniał, że uczestnikami konferencji było wielu ministrów oraz przedstawicieli unijnych instytucji odpowiedzialnych za rozwój komunikacji w UE.

Adamczyk podkreślił, że bardzo ważnym wydarzeniem było również wpisanie, w grudniu ub.r., do sieci unijnych korytarzy TEN-T szlaku Via Carpatia. „Było to 5 grudnia ub.r. i w tym dniu idea stała się obowiązkiem. To znaczy, że do 2040 r., najpóźniej do 2050 r., państwa przez które przebiega Via Carpatia, muszą wybudować swoje odcinki” – zaznaczył.

Zdaniem ministra decyzja ta pokazała, że „warto było mówić o Via Carpatii na każdym spotkaniu”. Adamczyk podkreślił, że odnogi Via Carpatii do Odessy i Kijowa muszą powstać. Zwrócił uwagę, że teraz te drogi nazywane są korytarzami solidarności. „Jak te korytarze powstaną, to będziemy mieć poczucie bezpieczeństwa” – ocenił.

Zauważył, że elementem towarzyszącym budowie szlaku Via Carpatia jest kolej – Rail Carpatia. Adamczyk podał, że obecnie podróż pociągiem z Rzeszowa do Budapesztu wynosi ok. 10 godz. Po wybudowaniu nowej linii podróż ma się skrócić o połowę. „Jeśli zbudujemy ten szlak kolejowy wówczas żadne połączenie samochodowe nie będzie konkurencyjne” – dodał.

Polityk wyraził także nadzieję, że KE zwiększy pule pieniędzy na projekty infrastrukturalne, które będą realizowane wspólnie z Ukrainą.

Uczestnikiem panelu był również Artem Kovalov, członek Komisji Rady Najwyższej Ukrainy ds. transportu i infrastruktury, który stwierdził, że wartość inwestycji komunikacyjnych, które jego kraj chce zrealizować do 2025 r. wynosi 4,5 mld euro.

„Taka kwota została zapisana w memorandum podpisanym z KE o nawiązaniu współpracy w budowie tras komunikacyjnych. Dzięki temu KE wprowadziła zmiany w sieci korytarzy TEN-T z uwzględnieniem korytarzy na Ukrainie. Jak ważne jest to porozumienie pokazał eksport zboża i transport sprzętu wojskowego” – dodał.

Kovalov podał, że dotychczasowe straty w infrastrukturze transportowej spowodowane wojną wynoszą 35 mld euro. „Rzeczywiste straty będą wynosić pewnie dwa razy więcej. Mamy zniszczonych 6 tys. km torów kolejowych, 60 mostów, 20 dworców kolejowych. Mamy zablokowane porty morskie” – wskazał.

Zdaniem ukraińskiego polityka, w ramach przyszłej odbudowy głównym celem jego kraju będzie integracja zniszczonej infrastruktury z europejską. W tym kontekście wymienił takie inwestycje, jak rozbudowa węzłów kolejowych w kierunku zachodnim czy rozbudowa przejść granicznych z UE. Jednym z priorytetów jest też budowa szybkiego połączenia kolejowego Kijów-Warszawa.

„Trzeba wspomnieć też o Krymie, nie tylko o odbudowie, ale i połączenie go z korytarzami unijnymi TEN-T, aby zwiększyć liczbę turystów, którzy będą tam mogli przyjeżdżać” – mówił Kovalov.

Podkreślił, że rozbudowane zostało już przejście graniczne w Korczowej, gdzie odseparowany został ruch towarowy i osobowy. „Dziękuję stronie polskiej za rozwój tej infrastruktury, to bardzo pomaga w transporcie m.in. pomocy humanitarnej. Otwarte zostało też tymczasowe przejście w Malhowicach, gdzie granicę przekraczać mogą puste samochody ciężarowe. To bardzo pomaga rozładować kolejki na innych przejściach” – powiedział Kovalov.

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber zauważył, że budowa Via Carpatii ma też znaczenie obronne i wojskowe. Dodał, że rząd PiS przeznaczył znaczne pieniądze też m.in. na lotnisko w Jasionce, dzięki czemu jest ono teraz hubem wojskowej pomocy dla Ukrainy.

Weber podał dane, z których wynika, że budowa w Polsce ok. 700 km szlaku Via Carpatia kosztować będzie ok. 30 mld zł.

Zastępca dyr. Centrum Unijnych Projektów Transportowych Sylwia Cieślak-Wilk poinformowała, że centrum w ubiegłej perspektywie finansowej UE przekazała na projekty infrastrukturalne ok. 100 mld zł. Zapowiedziała, że podobna kwota powinna trafić na tego typu projekty także w obecnej perspektywie finansowej UE.

Na zakończenie panelu, pomysłodawca konferencji Europa Karpat i szef KPRM Marek Kuchciński odczytał apel uczestników wydarzenia w sprawie dalszego rozwoju sieci transportowych w regionie Karpat. W dokumencie można przeczytać m.in., że uczestnicy wnioskują o zapewnienie finansowania dla realizacji kluczowych inwestycji. Wśród nich wymienione zostały budowa szlaku Via Carpatia oraz jej kolejowego odpowiednika Rail Carpatia. Uczestnicy krasiczyńskiej konferencji apelują również o budowę jak największej liczby połączeń transportowych wiążących Ukrainę z Karpatami.

„Oczekujemy intensyfikacji działań na szczeblu europejskim i ogólnoświatowym, zmierzających do sprawnej realizacji inwestycji transportowych stanowiących fundament dla pokoju. Muszą one polegać na skutecznym oferowaniu i pozyskiwaniu funduszy międzynarodowych na ich budowę. Nie jest to tylko w interesie państw regionu Europy Karpat, ale całej społeczności międzynarodowej” – napisali uczestnicy konferencji.

Europa Karpat rozpoczęła się w piątek na Zamku w Krasiczynie i potrwa do niedzieli. W jej trakcie uczestnicy będą dyskutować m.in. o bezpieczeństwie w Europie środkowej.

(PAP)

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top