Turystyka

Tunel schronowy w Strzyżowie

tunel schronowy strzyżów góra żarnowska

Tunel schronowy w Strzyżowie, z okresu II wojny światowej, był częścią kompleksu Fűhrershauptguarier – Anlage Sűd.

Kompleks ten obejmuje również Stępinę-Cieszynę w której znajduje się Główna Kwatera Dowodzenia „Południe”.

W odróżnieniu od innych schronów kolejowych w Polsce, schron w Strzyżowie jest w pełni podziemny, wykopany pod Żarnowską Górą.

Zbudowany przez „Organisation Todt” między 1940 a 1941 r., kompleks obejmował tunel schronowy, schrony zaplecza, tunel instalacyjny, bocznicę kolejową i peron.

Wykonano go z betonu, żelbetu i cegły klinkierowej.

Zachowały się tunel schronowy, tunel instalacyjny oraz techniczne schrony.

Tunel ma 438 m długości, przekrój kolisty o średnicy 8,87 m, betonowe ściany, żelbetowe przedsionki i sklepienia z cegły klinkierowej. Wloty zamykają żelazne drzwi z wentylacją.

Podczas spotkania Hitlera z Mussolinim w sierpniu 1941 r., pociąg „Amerika” bazował w tym tunelu. Pociąg ten miał kilkanaście wagonów, w tym salonkę, wagon kąpielowy, sztabowy, konferencyjny oraz wagon do przewozu limuzyny, a jego bezpieczeństwo zapewniały platformy z działkami przeciwlotniczymi.

W 1944 r. obiekt przejęli partyzanci Armii Krajowej.

tunel schronowy strzyżów góra żarnowska

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top