Biznes

Urzędy skarbowe na Podkarpaciu kontrolują podatników. Wykryto nieprawidłowości na kwotę 131 mln zł

kontrola skarbowa podatek podkarpackie

W trzech pierwszych kwartałach br. urzędy skarbowe na Podkarpaciu przeprowadziły 76 tys. czynności sprawdzających. W ich wyniku wykryto błędy i nieprawidłowości na kwotę 131 mln zł – poinformowała PAP rzeczniczka rzeszowskiej Izby Administracji Skarbowej Edyta Chabowska.

Rzeczniczka dodała, że w tym samym okresie urzędy skarbowe w regionie przeprowadziły 448 kontroli podatkowych, w ramach których wykryte nieprawidłowości przekroczyły 42 mln zł.

Jak podkreśliła Chabowska, czynności sprawdzające i kontrole podatkowe różnią się procedurami i są odrębnie uregulowane w przepisach prawnych.

„Czynności sprawdzające służą podstawowej weryfikacji, która dotyczy przede wszystkim błędów formalnych w deklaracjach, terminowości złożenia dokumentów lub uregulowania płatności podatków” – wyjaśniła przedstawicielka KAS.

Dodała, że czynności sprawdzające mogą odbyć się również bez udziału podatnika, np. jeżeli deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki. Warunkiem w tym przypadku jest to, że kwota korekty, np. nadpłaty, nie przekracza 5 zł.

Bardziej skomplikowana jest kontrola podatkowa, która jest przeprowadzana tylko w poważniejszych sprawach.

Jak wynika z danych przekazanych PAP przez Chabowską, w trzech pierwszych kwartałach 2021 roku urzędy skarbowe w województwie podkarpackim przeprowadziły 76 tys. czynności sprawdzających. „W ich wyniku wykryto błędy i nieprawidłowości na łączną kwotę 131 mln zł. W tym samym czasie przeprowadzono 448 kontroli podatkowych, w ramach których wykryte nieprawidłowości przekroczyły 42 mln zł” – podkreśliła rzeczniczka IAS.

Chabowska powiedział, że Krajowa Administracja Skarbowa przy analizie ryzyka w coraz większym stopniu wykorzystuje dane o podatnikach zgromadzone w bazach danych.

„W szczególności w Jednolitym Pliku Kontrolnym (JPK) czy systemie STIR. Dzięki wdrożeniu zaawansowanych narzędzi informatycznych i analitycznych jesteśmy coraz bardziej efektywni. Przekłada się to także na coraz szybsze załatwianie spraw oraz lepsze relacje z klientami” – stwierdziła.

(PAP)

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

To Top