Inwestycje

W Nowej Sarzynie powstał tor do testowania pasywnej lewitacji magnetycznej Nevomo

nevomo magrail kolej magnetyczna nowa sarzyna ciech
Wizualizacja: Nevomo

W Nowej Sarzynie zakończył się pierwszy etap budowy, najdłuższego w Europie, toru kolejowego do testowania pasywnej lewitacji magnetycznej. Teraz rozpoczynamy instalacje urządzeń systemu MagRail – poinformowała w czwartek spółka Nevomo.

Tor kolejowy ma ok. 700 metrów długości i pozwala osiągać prędkość do 160 km/h. Powstał na terenie CIECH Sarzyna w Nowej Sarzynie na Podkarpaciu. Tor zbudowała firma Nevomo – twórca innowacyjnej, inspirowanej hyperloopem technologii MagRail.

nowa sarzyna ciech nevomo magrail ciech

Wizualizacja Nevomo

Jak podkreśliła spółka w komunikacie, tor w Nowej Sarzynie będzie wykorzystywany do testowania lewitacji magnetycznej, funkcjonowania pojazdu oraz infrastruktury. Będzie służył do sprawdzenia funkcjonowania układów zasilania i współpracy pojazdu z infrastrukturą.

Jak zaznaczył, cytowany w komunikacie dyrektor ds. infrastruktury i współzałożyciel Nevomo Łukasz Mielczarek, rozpoczęła się już instalacja infrastruktury niezbędnej do lewitacji magnetycznej – silnika liniowego między szynami, bieżni lewitacyjno-stabilizującej na zewnętrznym obszarze szyn i układu zasilania.

„Montujemy też prototyp pojazdu, którym chcemy lewitować. Pełne testy planujemy rozpocząć już latem tego roku. Jeśli testy się powiodą będziemy mieli otwarte drzwi do wdrożeń pilotażowych, które planujemy zrealizować wspólnie z naszym partnerem Rete Ferroviaria Italiana, włoskim zarządcą infrastruktury” – dodał.

Technologia kolei magnetycznej MagRail stworzona została przez Nevomo z myślą o znaczącym podniesieniu wydajności istniejącej infrastruktury kolejowej. To – jak zaznacza spółka – unikalne w skali światowej rozwiązanie umożliwia eksploatację na tych samych liniach zarówno pojazdów magnetycznych, jak i pociągów konwencjonalnych bez konieczności dokonywania jakichkolwiek zmian w istniejącym taborze.

W przyszłości, dzięki zastosowaniu elektrycznego napędu liniowego, zaawansowanej automatyce oraz zjawisku lewitacji magnetycznej, pojazdy szynowe będą mogły poruszać się z prędkością do 550 km/h.

W komunikacie spółka podkreśliła m.in., że technologia MagRail pozwala na pełną automatyzację prowadzenia pojazdów, zwiększenie częstotliwości ich kursowania, bez stosowania klasycznej elektrycznej trakcji napowietrznej.

„W rezultacie, implementacja technologii MagRail pozwoli znacznie zwiększyć przepustowość linii kolejowych oraz obniżyć koszty utrzymania o ok. 20-30 proc.” – podała firma.

Projekt toru współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój. Projekt realizowany jest w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: Szybka Ścieżka. (PAP)

O tym temacie pisaliśmy również tutaj –> Tor testowy Nevomo dla kolei magnetycznej (magrail) w Nowej Sarzynie

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top