S19. W połowie 2025 roku spodziewane jest wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dwóch odcinków drogi ekspresowej S19: Dukla-Barwinek i Domaradz-Krosno.
Te decyzje umożliwią rozpoczęcie prac budowlanych na tych odcinkach, które stanowią część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną z Południową.
Odcinek S19 Dukla-Barwinek
Odcinek ten będzie miał długość 18,2 km i zlokalizowany będzie na granicy Polski ze Słowacją. Jest to strategiczny fragment trasy Via Carpatia, a inwestycję realizować będzie firma Polaqua. Wartość kontraktu wynosi ponad 1,5 miliarda złotych.
Wniosek o wydanie decyzji ZRID dla tego odcinka wpłynął do urzędów w grudniu 2023 roku. W marcu 2024 roku wojewoda zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie z prośbą o ponowną ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz uzgodnienie warunków realizacji. Jednak do tej pory warunki te nie zostały uzgodnione, co przedłuża proces wydania decyzji ZRID.
Odcinek S19 Domaradz-Krosno
Odcinek ten będzie miał długość około 12,5 km i stanowił będzie część międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Całkowity koszt inwestycji wyniesie ponad 1 miliard złotych, a wykonawcą będzie firma Mostostal Warszawa.
Wniosek o wydanie decyzji ZRID dla tego odcinka wpłynął do urzędu wojewódzkiego w marcu 2023 roku. Podobnie jak w przypadku odcinka Dukla-Barwinek, wojewoda podkarpacki zwrócił się o przeprowadzenie ponownej oceny oddziaływania na środowisko, a także o uzgodnienie warunków realizacji. Także i tutaj warunki nie zostały jeszcze uzgodnione, co przedłuża proces.
Opóźnienia i przyczyny
Zgodnie z przepisami, decyzja o wydaniu ZRID powinna być podjęta w ciągu 90 dni od złożenia wniosku, jednak czas ten nie uwzględnia czynników, które są niezależne od urzędu, takich jak potrzeba usunięcia braków w wniosku, nieprawidłowości w projekcie budowlanym, czy właśnie konieczność przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko.
W przypadku odcinka Dukla-Barwinek, opóźnienia spowodowane są także koniecznością wprowadzenia poprawek do projektu budowlanego.
Znaczenie dla szlaku Via Carpatia
Droga ekspresowa S19 jest kluczowym elementem międzynarodowego szlaku Via Carpatia, który ma na celu połączenie krajów Europy Północnej z Południową, w tym Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji i Turcji.
W Polsce cała trasa będzie miała ponad 700 km długości, przebiegając przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie oraz podkarpackie. Z kolei w województwie podkarpackim S19 będzie miała około 169 km długości, stanowiąc ważny element komunikacyjny w regionie, w tym ułatwiając transport towarów i osób przez granicę ze Słowacją.
Obie inwestycje (Dukla-Barwinek oraz Domaradz-Krosno) są istotnym elementem rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, zwłaszcza w kontekście rosnącego znaczenia szlaku Via Carpatia.
Decyzje ZRID, które powinny zostać wydane w połowie 2024 roku, otworzą drogę do rozpoczęcia prac budowlanych, co przyczyni się do poprawy jakości infrastruktury komunikacyjnej w regionie i kraju, wspierając także rozwój gospodarczy oraz zwiększenie dostępności transportowej Podkarpacia.