Inwestycje

W Polsce ma powstać najnowocześniejsze lotnisko w Europie. Rząd stawia na rozwój lotnisk regionalnych

cpk lotnisko baranów

Premier Donald Tusk ogłosił, że w ramach CPK w Baranowie pod Warszawą powstanie najnowocześniejsze lotnisko w Europie, które ma obsługiwać 34 miliony pasażerów.

Podkreślił także, że rząd wspiera rozwój lotnisk regionalnych oraz planuje pilną modernizację lotniska na Okęciu, aby przystosować je do przyszłych standardów komunikacyjnych, w tym bezzałogowych dronów.

W planach jest także rozwój sieci kolejowej, która połączy nie tylko Warszawę, ale wszystkie regionalne ośrodki.

Celem jest, aby z Warszawy do takich miast jak Kraków, Katowice, Wrocław czy Gdańsk można było dojechać w około 100 minut, z pociągami osiągającymi prędkość 300-320 km/h.

Rząd zamierza również wspierać rozwój istniejącej sieci lotnisk regionalnych oraz stworzyć silnego krajowego przewoźnika lotniczego. W szczególności, LOT ma stać się jedną z największych linii lotniczych w Europie, konkurując na poziomie takich firm jak Lufthansa.

Premier podkreślił, że lotnisko w Baranowie będzie kluczowym elementem tej strategii, a jednocześnie Lotnisko Chopina w Warszawie zyska nową, przyszłościową funkcję. CPK, jako spółka Skarbu Państwa, będzie odpowiedzialna za realizację całego programu, w tym modernizację istniejącej infrastruktury oraz budowę nowych linii kolejowych i dróg.

W 2032 roku, kiedy Baranów zacznie działać, zmieni się rola lotniska Okęcie, które zostanie zmodernizowane i dostosowane do nowoczesnej komunikacji lotniczej.

Rząd planuje również modernizację lotniska w Modlinie, które ma obsługiwać tanie linie lotnicze, oraz poprawę połączeń drogowych i kolejowych z Warszawą.

Premier podkreślił, że rozwój regionalnych portów lotniczych pozostaje priorytetem, aby zapewnić dogodny dostęp do lotnisk w całym kraju.

Koszt realizacji projektu Centralnego Portu Lotniczego (CPK) wraz z komponentem kolejowym wyniesie 131 mld zł do 2032 roku, kiedy to lotnisko ma zostać otwarte, poinformował wiceminister funduszy i polityki regionalnej Maciej Lasek.

Z tej kwoty 42,7 mld zł przeznaczono na część lotniskową, a około 80 mld zł na budowę linii kolejowej z Warszawy do Poznania i Wrocławia. Ze 131 mld zł 57 mld zł pochodzić będzie z skarbowych papierów wartościowych, a 8 mld zł od inwestora prywatnego.

cpk połączenia kolejowe mapa

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top