Inwestycje

Węgierska cześć trasy Via Carpatia. Kiedy zakończy się budowa?

via carpatia węgry przebieg trasa koniec prac budowa
fot. GDDKiA (archiwum)

Realizacja międzynarodowej trasy Via Carpatia na Węgrzech oraz unijny Pakiet Mobilności były tematami rozmowy telefonicznej ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z ministrem spraw zagranicznych i handlu Węgier Péterem Szijjartó – poinformowało w piątek Ministerstwo Infrastruktury.

Resort poinformował, że Węgry planują zakończyć budowę swojej części szlaku Via Carpatia w 2021 r.

„Trasa ta na terytorium Węgier przebiega od granicy ze Słowacją przez Miszkolc i Debreczyn do granicy z Rumunią. Długość węgierskiego odcinka trasy wynosi ok. 230 km. Obecnie finalizowana jest budowa autostrady M30 na ostatsłownim, 65-kilometrowym odcinku Tornyosnémeti – Miszkolc łączącym Węgry ze Słowacją, który ma być ukończony najpóźniej w III kwartale 2021 roku” – podano w komunikacie.

Realizacja międzynarodowej trasy Via Carpatia na Węgrzech oraz unijny Pakiet Mobilności były tematami telefonicznej rozmowy ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z ministrem spraw zagranicznych i handlu Węgier Péterem Szijjartó – poinformowało Ministerstwo Infrastruktury.

Cytowany w komunikacie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk stwierdził, że „otwarcie trasy na całym węgierskim odcinku stanowi przełomowe wydarzenie dla państw Grupy Wyszehradzkiej, regionu Europy Środkowej i całego Trójmorza”.

Jego zdaniem „okoliczności te doskonale wpiszą się w Prezydencję Węgierską w Grupie Wyszehradzkiej i z pewnością będą kamieniem milowym w naszym wspólnym projekcie”.

Jak poinformował resort, podczas rozmowy Adamczyk zwrócił uwagę na konieczność zapewnienia finansowania i budowę trasy Via Carpatia w pozostałych państwach regionu.

„Budowane szlaki drogowe o międzynarodowym znaczeniu nie mogą kończyć się na granicy państwa” – ocenił. „Powinny tworzyć nieprzerwany i spójny ciąg komunikacyjny gwarantujący możliwość swobodnego przemieszczania się osób i towarów” – dodał Adamczyk.

Resort przypomniał, że Polska i Węgry wspierają unijną komisarz ds. transportu Adinę Vălean, która chce rozpocząć dyskusję nt. zasadności rewizji przepisów Pakietu Mobilności I.

„Zobowiązują one m.in. do obowiązkowego powrotu pojazdu co najmniej co 8 tygodni do bazy eksploatacyjnej przewoźnika w państwie siedziby” – przypomniano. „Skargi na przepisy Pakietu Mobilności I złożyło 7 państw: Bułgaria, Cypr, Litwa, Malta, Polska, Rumunia i Węgry”. Jak podano, do złożonych skarg przyłączyły się również Łotwa i Estonia.

Według cytowanego w komunikacie ministra infrastruktury, „wyniki badań wybranych przepisów Pakietu Mobilności zleconych przez KE potwierdziły, że stanowiska prezentowane wcześniej przez Polskę i Węgry są słuszne, a przyjęte przepisy mają nie tylko protekcjonistyczny charakter szkodliwy dla sektora transportu, ale także bardzo negatywny wpływ na klimat”.

Adamczyk ocenił, że „w związku z tym konieczne jest kontynuowanie działań na rzecz rewizji tych przepisów”. (PAP)

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top