Poradnik

Zakupy spożywcze online zyskują na popularności. Na czym polega rynek e-grocery?

zakupy spożywka online internet sklep

Polacy coraz chętniej kupują artykuły spożywcze w sieci, przy pomocy aplikacji mobilnych lub stron internetowych. Wyróżniają takie zalety jak komfort czy oszczędność czasu. Jakie jeszcze korzyści płyną z kupowania spożywki online? Kto najczęściej decyduje się na tego typu zakupy?

Czym jest rynek e-grocery?

Choć Polscy konsumenci już parę lat temu przekonali się do zakupów online i chętnie korzystają z nich niezależnie od wieku, to artykuły spożywcze wciąż pozostawały w tyle. Rynek e-grocery, czyli internetowych sklepów spożywczych, polega na kupowaniu spożywki z dostawą do domu. Wykorzystuje się do tego aplikacje mobilne bądź strony internetowe poszczególnych marketów. Wystarczy założyć konto, złożyć zamówienie i zamówić dostawę, a kurier dostarczy wybrane produkty pod drzwi.

Zakupy spożywcze online w całej Polsce zyskują na popularności. Niewątpliwie przyczyniła się do tego pandemia oraz liczne lockdowny, podczas których korzystanie ze sklepów stacjonarnych było ograniczone. Jednak dzięki temu konsumenci poznali liczne korzyści, jakie wynikają z tego typu zakupów. Należą do nich przede wszystkim oszczędność czasu (brak konieczności stania w kolejkach i dojazdu do sklepu), komfort i wygoda (swobodne przeglądanie produktów, rezygnacja z noszenia ciężkich toreb z zakupami) oraz szeroki wybór asortymentu.

Kto najchętniej kupuje spożywkę online?

Z badań przeprowadzonych przez Izbę Gospodarki Elektronicznej i wyników opublikowanych w raporcie E-grocery w Polsce wynika, że grupą, która najczęściej decyduje się na zakupy spożywcze online, są osoby w wieku 19-24 oraz 25-34, przeważnie z większych miast. Co ciekawe, osoby, które uważają się za domatorów, znacznie rzadziej decydują się na kupienie spożywki w sieci. Wyróżnia się także zależność względem płci. Kobiety częściej kupują artykuły spożywcze online (stanowią ⅔ konsumentów).

A po jakie produkty najczęściej sięgają? Na pierwszym miejscu oscylują napoje (34%) i alkohol (26%). Na dalszym miejscu znajduje się pieczywo oraz warzywa i owoce (po 25%). Często wybieraną grupą produktów są również artykuły chemiczne. Zaletą tego typu zakupów jest także możliwość złożenia zamówienia z dowolnego miejsca. Około ⅓ przebadanych internautów zamawia spożywkę z domu, a ¼ z miejsca pracy.

Zakupy spożywcze online – na jakie aspekty konsumenci zwracają uwagę?

Większość internetowych konsumentów wybiera sklepy, które prowadzą także sprzedaż stacjonarną. Wszystko dlatego, że aż 66% z nich stawia na sprawdzone marki, ponieważ liczy się dla nich jakość i świeżość zamawianych produktów. Ważnym aspektem jest również cena, lecz co ciekawe, prawie 40% klientów o wiele bardziej ceni sobie oszczędność czasu, nawet kosztem nieco wyższego rachunku.

Z drugiej strony ⅓ badanych twierdzi, że zakupy spożywcze online są sposobem na oszczędzenie pieniędzy. W końcu często zdarza się, że wychodzi się ze sklepu z większą liczbą produktów niż ta na liście zakupowej. W aplikacji mobilnej nic nie kusi zapachem czy atrakcyjnym opakowaniem, więc dodają tylko to, co jest im potrzebne. Część osób zauważa również, że dzięki takiej usłudze ma więcej czasu dla najbliższych, a samo robienie zakupów przestaje być przykrym i denerwującym obowiązkiem.

Zakupy spożywcze online są coraz bardziej popularne, szczególnie wśród młodszej grupy wiekowej. Konsumenci cenią oszczędność czasu i pieniędzy, jednak zwracają przy tym uwagę na świeżość i jakość produktów.

Materiał zewnętrzny

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top