S19. Estakada ES-26, będąca częścią odcinka S19 Babica-Jawornik, jest obecnie jednym z najważniejszych i najbardziej imponujących projektów drogowych w Polsce.
Jest to konstrukcja o długości 1082 metrów i szerokości 29 metrów, wyróżniająca się przede wszystkim swoją wysokością, która przekracza 80 metrów w jednej z osi. Porównując, można ją zestawić z wyższą niż wieża Bazyliki Mariackiej w Krakowie.
Proces budowy tej estakady obejmuje wiele technicznych wyzwań, zwłaszcza ze względu na niekorzystne warunki terenowe. Posadowienie konstrukcji wymagało zastosowania specjalnych pali o średnicy 1,5 metra i długości nawet 42 metrów, które zapewniają stabilność i bezpieczeństwo. Całość wymaga wbudowania ponad 80 tysięcy metrów sześciennych betonu różnych klas oraz 16 tysięcy ton stali, zarówno konstrukcyjnej, jak i sprężającej.
Przeprowadzone próbne obciążenia pali posadowienia pośredniego podpór estakady były rekordowe dla Polski.
Na jednym z pali osiągnięto obciążenie wynoszące 29600 kN, co odpowiada około 296 tonom. W celu wywołania takiego nacisku zastosowano specjalną konstrukcję stalową oraz hydrauliczną siłownię, która umożliwiła precyzyjne kontrolowanie i pomiar sił.
Projektowanie i wykonanie estakady ES-26 nie ogranicza się jedynie do samej konstrukcji.
Cały odcinek S19 między Babicą a Jawornikiem obejmuje także budowę 11,6 kilometra drogi ekspresowej, węzła Żarnowa – Strzyżów oraz licznych obiektów inżynierskich jak estakady, wiadukty i przejścia dla zwierząt. Inwestycja ta ma na celu poprawę infrastruktury drogowej i usprawnienie komunikacji w regionie.
Wykonawcą prac jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, a wartość umowy wynosi 1 253 370 000 złotych.
Realizacja tego projektu wymaga współpracy zaawansowanych technologii, dokładności w wykonaniu oraz przestrzegania rygorystycznych norm bezpieczeństwa i inżynieryjnych standardów.